Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med identifiering Capo di Monte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hjälp med identifiering Capo di Monte

Hej

Jag betvivlar stark äktheten i dessa "capo di Monte" figurer som jag kommit över. Vill någon mer kunnig hjälpa mig på traven? (med tanke på att jag just lyckades slå av huvudet på den ena så blir jag nästan glad om de inte är äkta )
    Bifogade filer

Nog ser stämplarna äkta ut, även om man kan diskutera kvaliteten i såväl gods som dekorering.
    Utseendet i övrigt är det inget fel på och för mig kan det vara tillverkat på 1960-talet.
    Botanisera mera på den här informativa länken:

Comment

En till

Hej Gideon

Ja, jag håller med dig om att det finns mer att önska i gods och dekorering. Nu är det så att jag har kommit över en till, till en billig penning, och den ser också ut som ett hafsverk. Jag börjar bli tveksam då jag inte kan hitta den här typen av märkning som en "äkta" Capo di Monte". Tror du det kan vara endast en Capo di Monte Style eller kan du hänvisa mig till exakt den typen av stämpel?
      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av hannuman Visa inlägg
        Hej

Jag betvivlar stark äktheten i dessa "capo di Monte" figurer som jag kommit över. Vill någon mer kunnig hjälpa mig på traven? (med tanke på att jag just lyckades slå av huvudet på den ena så blir jag nästan glad om de inte är äkta )
        Jag håller med dig hannuman, jag betvivlar också äktheten! För att de ska vara äkta krävs från 1890 att det står Ginori under det krönta N:et.

http://italianpotterymarks.freeforum...ost63.html#p63 på forumet finns det dessutom fler trådar som handlar om identifikation.

Comment

Varför stämpla två gånger, som man gjort på den första figuren? Dels djupstämpeln med N och dels en påtryckt, modern version?
          Det kan vara en sen billighetsupplaga, men en bildfråga på det italienska forumet borde räta ut alla frågetecken.

Comment

Working...
          X