Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En sjöman älskar...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: En sjöman älskar...

Hallå, skepp ohoj...
    Dagens trampande på Norreskedigas grusplan bjöd inte på några verkliga fynd,
    ett blev det, en kul sailor som spelar dragharmonika. Blott 11 cm bred. Ser väldigt svensk ut men är stämplad IMORT. Varifrån? Vibbarna säger Tyskland, Tjeckosolvakien, öststaterna.
    Och vad är tanken med dessa små kärl, vaser att hänga upp på väggen?
    So long...
    Bifogade filer

Mina vibbar är Tyskland 30-40-tal. Garderar med Japan efter tysk modell!

Typiskt tomatröd. Goebel har gjort en slät tomatröd hjärtmodell av väggvas utan motiv, men upphängningshålet skiljer sig.

Comment

Från sjömannen och hans dragspel utströmmar..

"Seemann las das träumen...
      Über Rio und Shanghai
      Über Bali und Havaii..."

...och intet öga är torrt.
      .

Comment

Hallå och tack
        för tips och toner. Tror att vi kan slå fast Tyskland och sannolikt även Goebel, det fanns nämligen ytterligare en tomatröd väggvas, lite större och utan dekor, hos samma handlare, som berättade att köpt en samling för några år sedan.
        Salut...klart... slut.

Comment

ville bara flika in, utan att nu låta nedvärderande mot ditt objekt. Men förr i tiden när vi pendlade tillbaka till mina mor och farföräldrar så satt ibland liknade objekt på toaletterna som askfat på div uteställen. Det är inga lämningar av bränt i botten el ngt? Eller är det helt bekräftat att just detta är en väggvas?
          Pes är mitt google.

Comment

Hallå Vasidass,
            Just vad jag trodde, på muggen och som tur är har jag ett utedass också. Askfat? Då måste man väl ha vatten i vasen? Tack för din synpunkt och...so long..

Comment

Nja ze germanz hade inte det då, tror jag. Jag var ganska ung dock, så mitt minne kan svikta =). Tror bara man tryckte fimpen mot botten när man rökt klart så att säga. Men som sagt kan lika gärna vara en blomvas även om jag då tycker den måste vara oerhört opraktisk. Jag tänker på att man inte kan lyfta ut blomman som är i om det inte ingick ett specialformat insats kruka i plast så att säga.
              Pes är mitt google.

Comment

Visst är det en liten väggvas! Till lyst inte särskilt praktisk. Typen finns med massor av olika dekorationer och är/har varit samlarområde.
                Söffe

Comment

Föreslår att användningsområdet begränsas till att härbärgera TORKADE växter, t.ex TÅNG eller ALGER.

Comment

Working...
                  X