Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blå anonym? kruka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Blå anonym? kruka

Krukan är ca 18 cm hög och har några krumelurer i botten, som kan vara signaturer. Någon som känner igen krukan och dess tillverkare?
    Söffe
    Bifogade filer

Fortsatt anonym!
    Söffe

Comment

???
      Söffe

Comment

Jag tror att jag är krukmakeriet på spåret...

Jämför min bild med din! Kan det med lite god vilja vara samma signatur?
        Bifogade filer

Comment

Söffes vas är inte så gammal, utan är en återupprepning av gamla tiders kohornsdekorering och glasering. Framförallt punktränderna är markanta och var vanliga förr.
          Vasen hade varit snyggare, om krukmakaren hade gett sig tid till att jämna ut ytan och läst på hur Jens Thirslund gjorde hos HAK.
          Inget fel på den egentligen, men det personliga saknas här - tycker jag.

Fler jämförelsebilder av liknande signaturer behövs, för att vi ska komma någon vart.
          De är inte lika varann, i eftertryck och sticka att rista med.
          Last edited by Gideon; 2010-05-22, 19:35.

Comment

Förklaringen till att jag är lite försiktig är att jag har en ledtråd, men det är som en tvåstegsraket. Jag fann idag en en liten naggad vas med motsvarande dekor som den av Söffe här uppvisade. Men den var inte signerad i samma stil som Söffes och jag lät den stå på hyllan. Jag skulle behöva ha en bild på denna blå vas. För det är den som är den felande länken i min bevisföring.

I en annan affär fann jag vasen på bilden Töpferhof Römhild, DDR som uppvisade samma signatur som den naggade. Jag gick in på länken...

En lång tråd med olika alster från Römhild

Fann inget av intresse mer än signaturen som skulle jämföras med. Läste Gideons svar vilket bekräftar att vasen inte är speciellt gammal. När jag skulle söka igen efter länken dyker dock denna kruka upp och här har vi väl beviset även om den den inte är blå?

Tillverkaren är Töpferhof Gramann i Römhild, en gång Europas största med 60 frihandsdrejare och lika många dekormålare. Under DDR-tiden var företaget förstatligat, men familjen Gramann återfick sitt företag efter återföreningen.

Bifogade filer

Comment

Em mycket intressant historia och jämförelse, Kaptenen, även om jag inte tycker att Söffes signatur passar in i stil och sätt.
              I övrigt är ju dekorerna mycket lika.
              Det andra forumet borde kunna ge klart besked.

Består tvåstegsraketen månne i att tyskarna inte var först, med det vi är vana att se hos HAK:s speciella majolika?
              Efterbrännaren kanske hamnade i Österrike?

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Em mycket intressant historia och jämförelse, Kaptenen, även om jag inte tycker att Söffes signatur passar in i stil och sätt.
                I övrigt är ju dekorerna mycket lika.
                Det andra forumet borde kunna ge klart besked.

Består tvåstegsraketen månne i att tyskarna inte var först, med det vi är vana att se hos HAK:s speciella majolika?
                Efterbrännaren kanske hamnade i Österrike?
                Med tanke på att vasen med naggen är en riktig hyllvärmare, så är den säkert kvar i nästa vecka och jag får möjlighet att ta ett foto.

Töpferei Römhilds stil på signaturer känns som om de vore lika många som antalet drejare. Här ett litet prov på detta, jag har dristat mig till att lägga in Söffes överst till höger.
                Bifogade filer

Comment

Nej, jag håller inte med.
                  En enkel stämpel med rundade kanter, verkar ha tryckts in flera gånger, för att forma en signatur på Söffes vas.
                  Dina andra exempel är ristade.

Söffe kanske kan ordna någon bild till?
                  I annat fall få vi åka hem till henne och prata om vasen över en kopp kaffe.

Comment

Ja, vi får vänta på en ny bild och under tiden...

Länk till två blå...

och en inte alls oäven äldre kanna där T över R syns tydligt...

Comment

Näh, jag är inte övertygad.

Men vi kan dra en rak linje mellan kannan, som visas upp i den sista länken och den danska KK-vasen, som visats på annan tråd. Likheterna är uppenbara mellan dem.
                      Här har vi kanske något att gräva i...
                      Bifogade filer

Comment

Likheterna är slående! Men att man inte jämnat ut Söffes vas, min vas och den betydligt tidigare kannan, var något som du redan tidigt kommenterade och här märks verkligen skillnaden på denna högblanka glasyr.

Comment

Absolut välkomna på en kopp kaffe för att diskutera krukan! Har nästan givit upp om att få någon kommentar om krukan och hade för mycket med annat igår för att titta in. Signaturen är mycket grunt inristad men knappast tryckt. Försök med en bild till.
                          Söffe
                          Bifogade filer

Comment

Hei! Det er mulig vi har hatt mer keramikkimport fra Tyskland/Øst-Tyskland her i Norge enn dere har hatt i Sverige. Dette er en signatur som er veldig vanlig i bruktmarkedet her hos oss. Jeg oppfater produksjonen som "stiltilpasset" og ikke alltid så stor håndverksmessig. mvh pepita

Comment

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                              Absolut välkomna på en kopp kaffe för att diskutera krukan! Har nästan givit upp om att få någon kommentar om krukan och hade för mycket med annat igår för att titta in. Signaturen är mycket grunt inristad men knappast tryckt. Försök med en bild till.
                              Söffe
                              Ursprungligen postat av pepita Visa inlägg
                              Hei! Det er mulig vi har hatt mer keramikkimport fra Tyskland/Øst-Tyskland her i Norge enn dere har hatt i Sverige. Dette er en signatur som er veldig vanlig i bruktmarkedet her hos oss. Jeg oppfater produksjonen som "stiltilpasset" og ikke alltid så stor håndverksmessig. mvh pepita
                              Tack för det nya fotot och fikaerbjudandet, Söffe! Jag håller fast vid Töpferhof Römhild, styrkt av Pepitas svar, som bekräftar en stor produktion till Norge (Sverige är inte nämnt). Gramann skriver detta på firmans hemsida.

"Mittlerweile wurde der Betrieb nach seiner Verstaatlichung unter dem Namen „VEB Töpferhof Römhild“ geführt. Man war auf zahlreichen Messen, auch international vertreten, die Kundschaft des Töpferhof kam aus wichtigen Industrienationen der Welt (USA, BRD, Japan, Norwegen, Osteuropa)."

Comment

Working...
                              X