Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oemotståndlig Goebelkisse. [ID: Goebel, Walt Disney, Figaro ca 1950]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Oemotståndlig Goebelkisse. [ID: Goebel, Walt Disney, Figaro ca 1950]

Vet ABSOLUT nada om Goebelsfigurer och har heller aldrig varit intresserad. MEN, idag sprang jag på denna söta kissemiss och föll raklång som en fura. Jag visste inte då att det var Goebel bara att jag måste ha den lilla katten.
    Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med märkningen....
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-07, 18:57.

Goebel verkar ha copyright på denna lilla kisse. Är det möjligen Walt Disney. Stämpeln med humlan kanske kan vara 1950-55. WG står för William Goebel som grundade företaget tillsammans med fadern Franz Detleff. Men vad står (R) för?

Många stämplar var det på kissen.

Comment

Tycker han liknar katten Figaro..ni vet han som jäklades med Cleo..guldfisken.. Jättesöt var den

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
        Tycker han liknar katten Figaro..ni vet han som jäklades med Cleo..guldfisken.. Jättesöt var den
        Kan det vara Figaro, Musse Piggs katt som debuterade i filmen Pinocchio 1940. Det kanske förklarar alla copyright och registered trade marks på kissen.
        Bifogade filer

Comment

Precis !
          Tack Kaptenen, hade precis för en gång skull lyckats hitta samma länk som Du.
          Undrar när de första gjordes.......betalade 25kr, det verkar ha varit ett rimligt pris....

Comment

På den här länken ser Du stämpelkoderna för Goebel:

Full bee användes alltså fram till 1958, men katten kan gott och väl vara från slutet av 1940-talet också. De andra länkhänvisningarna ovan, svävar bara på "50-talet".

Schysst katt, hur som helst!
            Bifogade filer

Comment

Jag utgick ifrån dessa två, när jag skrev 1950-55.

Comment

Det där märket med ett W och ett G verkar ju vara gammalt ? Senast 1949 vad jag kan se........

Comment

... men observera att det är med krona och förmodligen utan "full bee".

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    ... men observera att det är med krona och förmodligen utan "full bee".
                    Jag vet inte riktigt var Du ser kronan, men jag vet att Du har falkögon.
                    Skulle Du kunna bena upp de olika märkena utifrån bilden tror Du
                    Undertecknat : Hoppfull
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2010-05-12, 11:45.

Comment

Nej, det var just avsaknaden av kronan som borde betyda att den inte är -1949.

Överst från vänster Foreign, "full bee" (Goebels fabriksmärke) 1950-55/56, (R) Registered???, Germany (går egentligen inte att uttala sig om mer än att 1964 ingår West Germany tillsammans med fabriksmärket.), (C) copyright, WG William Goebel (förmodligen för att förtydliga).

Jag utgår ifrån att det är "full bee" som bestämmer tiden och där finns ett års diff mellan tabellerna.

Comment

Tack Kaptenen, det som jag tycker är underligt är att märket med ett stort W över ett stort G bara ska förekomma på äldre föremål...........

Comment

Här har vi en bra sida med foton ur priskuranter, tyvärr inget med Figaro, men Figaro med boll daterad 1952 och med motsvarande stämpelbild som hos den oemotståndlige.

Comment

Jag och den oemotståndlige har enats om 1950 jämt. Då blir han och jag nämligen årsbarn.......

Comment

Working...
                            X