Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bricka porslin? [ID: Villeroy & Boch Dresden, Über Land und Meer, Tyskland]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bricka porslin? [ID: Villeroy & Boch Dresden, Über Land und Meer, Tyskland]

Denna vackra bricka ,tallrik med metallring runt o metallhandtag, samt glas över mönstret har alltid hängt i vår salong, som mamma envisades med att kalla den, under en vacker gustaviaskt möbel

Nu har mammas minne börjatbli lite sämre men jag vet at den är gammal, vad använde man den till, den hängde juinte på en vägg, en bricka för välbeställda??? jag tycker mönstret der jugend aktigt ut, skulle vara bra med så mkt fakta ni kan bidra med eftersom jag av ek skäl måste lägga ut denna släktklenod på Tradera
    Diametern är 30 cm m handtag 36
    Nu till stämpeln cirkeln står det 1936 sednan mitt i bladen? tycker jag mig se ordet land med ngt otydligt före, tycker det börjar medw men ej säker
    Den stora stämpeln ser kanske ni också villory&Bosch o under Dresen ngt min mor var väldigt stolt över- Tacksam för all hjälp
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-07, 19:05.

Brickan är troligen tillverkad någon gång av Villeroy & Bochs fabrik i Dresden under 1910-talet. Bården består av så kallade Glasgow-rosor första gången stiliserade av Charles Rennie MacIntosh.

De svarta siluettfigurerna, i detta fall två damer vid ett sybord, blir populära under denna period och förekommer flitigt på både porslin och glas.

Jag är nästan säker på att det står 1836 i den andra stämpeln. Jag är osäker på denna, kan det röra sig om en återförsäljare Xxxerland und Meer (Meir+)?

En annan bricka från Villeroy & Boch, Dresden med senjugendmönster

Comment

användningDu

Du är fantastisk på få fram saker, jag tycker också att det står 1836 nu eller vill jag det?
      Däremot tycker jag mig se det namnet på återförsäljare du skrev om inte allt men land i alla fall.

Vad använde man sig av med dessa brickor, servera te?

Jag är inte så bra på dollar ocg vet inte om det är spec fint med dresden? så jag har ingen aning om vad jag ska hålla för reservationspris, vad jag inte säljer den under du måste hjälpa mig med det vågar inte lägga ut den innan.

Snälla titta på blå glasskålen också, den tog jag som en liten hemuppgift av dig o vill höra vad du tycker

Comment

Runt 300 kr ligger ebaybrickan på nu och det återstår 10 timmar innan vi vet vad den landar på. Jag kollade på avslutade Tradera-auktioner, men de var inte till så stor hjälp.

Användningen av brickan är förmodligen som idag. Att flytta koppar, kannor, glas, flaskor, karaffer från ett ställe till ett annat på lättaste sätt utan att behöva gå flera gånger. Dessutom tar inte en porslinsbricka skada av spill från dryckerna.

Comment

då väntar jag till de 10 timmarna gått

Då väntar får jag höra vad de landade på, tradera auktionerna gick väl lågt?

Vad är för spec med denna bricka som jag kan ta upp, tilvåret, ovanligheten

Dresden porslinet, ngt som lockar????????????

Det är ju det viktiga o vad rubricerar jag den som ,unik bricka fr 1839 tillverkad i finaste dresden porslin tillv av vilory bosch skulle låta bra!!!

Vad tycker du??????????

Tack för berömmet det värdesätter jag extra från dig

Comment

Du får inte skriva att den är tillverkad 1836, för det är den inte! 1836 är förmodligen året firman Xxxerland und Meer (Meir+)? (eventuellt återförsäljaren) grundades. Unik är den inte! Jag tycker det har gått inflation i användandet av ordet på Tradera. Det är inte många saker som är unika.

Villeroy & Boch Dresden bricka jugend 1910-tal.

Bricka i porslin med kant och handtag i metall tillverkad av Villeroy & Boch i Dresden troligen under 1910-talet.

Motivet i svart siluett föreställer två damer vid ett sybord och bården runt motivet är inspirerat av Charles Rennie MacIntoshs så kallade Glasgow-rosor.

Stämplat enligt bild. Den övre stämpeln är för mig okänd men kanske en återförsäljare.

Fatets diameter är 30 cm (36 cm med handtagen) Kolla måtten! och det är i mycket gott bruksskick!

Detta är ett förslag om jag själv skulle lägga ut den på Tradera.

Comment

Hej!
              Fin bricka!
              1836, Ueber Land und Meer, står det på stämpeln, ovanför V&B stämpeln.
              Vad jag får fram var detta ett magasin rikt på illustrationer och bild/text kombinationer, med både informativ, kritisk och underhållande innehåll för medelklassen mellan 1859 – 1923. Bilden kanske är lånad av Ueber Land und Meer eller så kanske det är en reklambricka eller ett samarbete? Den mesta informationen är på Tyska, så någon som kan det kanske kan översätta. Här finns i allafall en liknande:

Lycka till med din bricka!

Comment

Fantastiskt Simco!

Friedrich Wilhelm Hackländer och Eduard Hallberger startade den illustrerade veckotidningen Über Land und Meer i Stuttgart 1859. Tidningen var mycket framgångsrik och populär bland medelklassen. De ekonomiska förhållandena efter första världskriget medförde att förlaget slutade att ge ut tidningen 1923.

Då har vi tre av åtminstone fyra motiv på denna bricka (samtliga har haft handtag som annestigs)
                6401A, 6401B och annestigs 6401D

Prenumerationserbjudande, gåva till medarbetare eller dylikt är tänkbart.
                Bifogade filer

Comment

simco har blivit en riktig antikdeckare.
                  Applause!

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    simco har blivit en riktig antikdeckare.
                    Applause!
                    Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Fantastiskt Simco!

Friedrich Wilhelm Hackländer och Eduard Hallberger startade den illustrerade veckotidningen Über Land und Meer i Stuttgart 1859. Tidningen var mycket framgångsrik och populär bland medelklassen. De ekonomiska förhållandena efter första världskriget medförde att förlaget slutade att ge ut tidningen 1923.

Då har vi tre av åtminstone fyra motiv på denna bricka (samtliga har haft handtag som annestigs)
                    6401A, 6401B och annestigs 6401D

Prenumerationserbjudande, gåva till medarbetare eller dylikt är tänkbart.
                    Tack, vad snälla ni är!
                    Tycker bara att det är kul att kunna bidra, när jag själv fått så mycket hjälp här på PES.

Hoppas vi får veta hur det går för annestigs bricka.

Comment

Tack för all info!!

Tack för all hjälp!

Det var mkt info att ta in på en gång, ingen i min släkt har haft ngt med Tyskland att göra men brickorna kan ju ha spridits förstås

Det som irriterade mig , kom inte ihåg vilken av sidorna det var, där man kunde se vad en liknande bricka kostade, källa e.bay men för att veta priset måste du vara medlem ngt liknande system dom Tradera. Jag ska lägga in brickan i kväll och jag kommer att köra på kaptenens förslag till annons.
                      Det var den där länken till Worthopedias price ngt jag gärna velat titta närmare på, men det gick ju inte

Vet inte riktigt vilket reservationspris jag ska ha eller utropspris, sådana här brickor är kanske inte såå kända i Sverige, är det någon som har en kommentar eller åsikt innan jag lägger in annonsen svara då!!!!!

Jag tycker ni är dektektiver allihop o verkligen försöker o anstränger er och ställa upp.
                      Det värmer ett hjärta som behöver det extra mkt nu
                      Last edited by annestig; 2010-05-13, 11:48. Anledning: tillägg

Comment

För $60.00 eller nästan 440 kr såldes brickan från Villeroy & Boch, Dresden med senjugendmönster.

Villeroy & Boch Dresden bricka jugend 1910-tal.

Bricka i porslin med kant och handtag i metall tillverkad av Villeroy & Boch i Dresden troligen under 1910-talet.

Motivet i svart siluett föreställer två damer vid ett sybord och bården runt motivet är inspirerat av Charles Rennie MacIntoshs så kallade Glasgow-rosor.

Stämplat enligt bild. Den övre stämpeln den tyska illustrerade veckotidningen "Ueber Land und Meer"-stämpel. Tidningen lades ner 1923 pga av de svåra ekonomiska förhållandena i Tyskland efter första världskriget.

Fatets diameter är 30 cm (36 cm med handtagen) Kolla måtten med handtag! och det är i mycket gott bruksskick!

Detta är ett förslag om jag själv skulle lägga ut den på Tradera.

Lycka till!

Comment

Working...
                        X