Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ursäkta min Franska [ID: Geoffroy et Cie, Gien, Frankrike 1871-75]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursäkta min Franska [ID: Geoffroy et Cie, Gien, Frankrike 1871-75]

Fick för ett halv år sedan ett fat 20 cm diam. av en bekant som fått det efter sin mamma som alltid varit en stor-loppare. Började studera stämpeln nyligen och förstår inte riktigt innebörden. Fransk tillverkning. Motivet är jeanne d árcs arrestering inför vad som senare blir hennes avrättning. En världsutställning 1855 fanns det?

----
    http://www.libertys.com/index.html --- Marks from Gien (Marques de Gien)
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-28, 23:28. Anledning: Lagt till länk
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jodå, i Paris. Exposition Universelle hette det på franska...

Comment

Av stämpeln kan jag då utläsa---vad då? att fatet fått en utmärkelse: Medaillé?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Att fabriken Gien har fått en utmärkelse, skulle jag säga...

Comment

Detta var den berömda världsutställningen i Paris där bordeauxvinerna för första gången presenterades med en klassificering. Denna går fortfarande under benämnningen "1855 års-klassificering".

(tillade vinnörden)
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Tänkte jag skulle få fram lite info om Gien och skrev på måfå in http://www.gien.fr
            Jag blev lätt road när jag klickade på den engelska flaggan för en engelsk version!
            Porlinsfabriken har http://www.gien.com

Comment

förlåt att jag går ifrån ämnet men Ballonggreven är du vinroad? själv är jag helt torsk på bourgognviner och champagne, så tips mottages tacksamt

Kram

Helen

Comment

mmmmmm....bourgogne....mmmm....champagne...
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

Comment

mmmmm visst är det gott, själv har jag druckit 3 olika champagner idag.
                  1 en piper Heidsieck ( den med röd korsett) helt ok men lite för mycket citrus smak. 2 en liten producent som vi har hittat utanför reims guy delong ( helt underbar) och 3 Nicolas Feuillatte Blanc de Blancs också för mycket citrus. Det har varit en riktigt givande kväll .vilken är din favorit ballonggreven?

Comment

Idag provade jag André Clouets standard skumpa (alltid bra) samt Nicolas Feuillatts Blanc de Blanc 1998. Avslutade kvällen med en Pannier Brut Sélection - en husfavorit!
                    Igår var det provning på Ayalas sortiment. Riktigt bra och en blivande champagnefavorit.
                    Konfucius

Comment

Kolla syskonforumet http://gustibus.se/forum/ om du är vinintresserad!
                      Konfucius

Comment

Tack för länken, ja då får jag gå med där. Andr'e är alltid god, Nicolas lika så men den 3e vet jag ej vad det är förnågon, får väl prova den har den väldigt mycket citrus i sig?. Jag har dock som regel att aldrig handla på systemet, då jag bor växelvis i bourgogne och har endast 2 tim till champagne.

Comment

Pannier ligger i Château Thierry, halvvägs til Paris. Mycket prisvärd champagne.
                          Var i Bourgogne håller du till? Har ett himla bra tips på en Gevrey-Chambertin som du inte får missa (jag missade att handla på mig och ångrar mig varje dag).
                          Konfucius

Comment

Bor i semur en auxerr mellan dijon och beaune 45 min till varje stad.
                            Gevrey-Chambertin är inte en av mina favoriter men sambon tycker om det, vad rekomenderar du , jag ska ner om 10 dagar och söker alltid efter nya producenter som är på uppgång då de gamla klassiska börjar bli lite för dyra. Även om vinkällaren nu börjar att bli alldeles för full så letar man
                            alltid efter nya viner. Kan rekomendera en cave i chassagne montrachet som ägs av ramonet, där kan du hitta väldigt goda och gamla/nya producenter. Så du provar vinerna där, kommer ihåg vilken producent det är sedan åker du till producenten och köper där till billigare pris.

Var nu inne på den andra siten, helt klart i min smak. Tack än en gång

Comment

http://www.harmandgeoffroy.com/ är en helt otrolig liten producent! Passionerad och med en helt egen inställning till terroir och sina (och andras för den delen) viner. Priser per butelj mellan 11-18 euro. Riktiga fynd!!! Fattar inte varför jag inte fyllde bagageutrymmet. *slår sig själv upprepade gånger i huvudetmed ett hårt och kantigt föremål*
                              Konfucius

Comment

Working...
                              X