Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modernt antikt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Modernt antikt?

Eftersom jag i regel uppmärksammar bara mer moderna saker än dessa på mina loppisrundor så kände jag mig av nöd tvungen att köpa dem när jag väl vridit och vänt på dem ett slag; ungefär "varför stannade jag nu här om inte...

Men, den större pjäsen som jag trodde var av riktig ålder sågades av en någorlunda kunnig bekant som "typ 1920" och eftersom den dessutom har en rejäl spricka "skit" men med tillägget "jag kan ha fel". Senare har jag med hjälp av gotheburg fått märkningen till Chenghua Nian Zhi och börjar nu misstänka att den är än mer modern än 20-talet?

Den mindre vasen antar jag är en Satsuma och även den från 1900-talets första hälft, dock hittar jag bara snarlika märkningar på gotheborg. Är det någon som kan lotsa mig vidare här? Och den stora pjäsen; bara att släppa från balkongen här på femte våningen?

M.v.h.
    Bifogade filer

Jag tror att Du har rätt ad gäller dina misstankar. Jag tror att din kinesiska vas är yngre än från 1920-talet. Är det sprickan vid hänkeln som du tycker är stor? Den spricka du visar har tillkommit vid tillverkningen.

Vad gäller satsuman tycker jag att 1920-talet känns rimligt kanske något tidigare. Kvaliteten känns högre än genomsnittet av det man brukar se i Sverige.

Vas daterad 1910-20-tal

Comment

En får göra honnör, Kapten!

Vad gäller sprickan går den tyvärr genom hela vasen. Vet inte riktigt varför jag valde just den närbilden

Trevligt att satsuman får lite bifall från en sakkunnig. Själv har jag i princip aldrig ens hållit i något bättre föremål från fjärran östern och hade den inte varit så löjligt billig hade jag inte vågat lita till magkänslan. Däremot lyckades samma magkänsla övertyga mig om att lägga ett par hundra på kinavasen, spricka till trots En billig entrébiljett till en ny värld förvisso

Comment

Snarlikt
        Jag har något liknande, ett par vaser som jag funderat över vad det kan vara.
        /Janne
        Bifogade filer
        Last edited by FYNDAT; 2010-05-08, 16:22.

Comment

Working...
        X