Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Majolikaskål från Österrike [ID: St Peter Keramik, Graz, Österrike]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Majolikaskål från Österrike [ID: St Peter Keramik, Graz, Österrike]

Har försökt hitta något om tillverkaren S:t Peter i Graz, Österrike, utan att lycdkas. Ett och annat föremål till salu har jag sett, men ingen åldersanvisning e d som kunde vara kul att få. (sen är jag väl inte säker på att jag gillar skålen nåt vidare.) Nån som kan hjälpa mig?
    Söffe
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-06, 19:32.

Hittade ett fat från samma tillverkare http://www.rubylane.com/shops/design.../PS06-04-07-05

Comment

Tack! Jo jag hittade också det fatet och skulle min skål betinga samma pris har jag fyndat! Det står ju inte heller där något om fabriken, när den fanns och sånt. Priserna på det som dyker upp är rätt höga, vilket väl borde betyda kvalitet hos fabrikens tillverkning, men ändå fortsatt nyfiken.
      Söffe

Comment

Företaget St Peter Keramik, Töpferweg 9 i Graz, Grundades 1927 av Professor Josef Scherübel (1885 - 1953). De första åren tillverkades i huvudsak figural keramik och 1932 började man producera det som kom att bli kännetecknet för företaget rinnglasyrer, som man håller på med fram till 1985. Företaget drivs fortfarande av familjen.

Så slutsatsen blir förmodligen att din skål med edelweiss och gentianor är tillverkad någon gång mellan 1932 och 1985.

Last edited by Kaptenen; 2011-03-18, 00:32.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Företaget St Peter Keramik, Töpferweg 9 i Graz, Grundades 1927 av Professor Josef Scherübel (1885 - 1953). De första åren tillverkades i huvudsak figural keramik och 1932 började man producera det som kom att bli kännetecknet för företaget rinnglasyrer, som man håller på med fram till 1985. Företaget drivs fortfarande av familjen.

Så slutsatsen blir förmodligen att din skål med edelweiss och gentianor är tillverkad någon gång mellan 1932 och 1985.
          Tack för hjälpen!
          Söffe

Comment

Working...
          X