Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Napoleon i kriget [ID: Faīencerie Boch frčres, La Louvičre, Belgien]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Napoleon i kriget [ID: Faīencerie Boch frčres, La Louvičre, Belgien]

Jag har tre tallrikar två med krigsherren Napoleon till häst och en tredje med en sårad Napoleon.
    De är stämplade av en fabrik i belgien som också syns på bilderna.
    Hur gamla är dessa tallrikar, kan någon säga något om dem.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-06, 19:25.

Tallrikarna Du visar är tillverkade av Faīencerie Boch frčres i La Louvičre i Belgien. Serien går nog under namnet Grandes Batailles eller Batailles Napoleoniennes och så finns det motiv från Expedition d'Égypte. Förlagorna till motiven är hämtade från med Napoleon samtida bataljmålare såsom t ex Horace Vernet. De är inte särskilt ovanliga, inte ens i Sverige och jag uppfattar det som att de måste ha varit ohyggligt populära och att de tilllverkats under en lång följd av år. De finns mig veterligen i lite olika utförande som dina i svart tryck, i grönt och svart tryck och med kolorerade motiv och i alla fall i storlek som mattallrikar och assietter. Motiven förekommer också med olika bårder.

Jag har aldrig sett några andra servisdelar och detta kan tyda på att de var menade som samlartallrikar, vilket också kan förklara att skicket ofta är mycket gott.

- Bataille de Friedland 14 juin 1807 troligtvis efter gravyr av Horace Vernet

- Mort de Desaix ā Marengo 14 juin 1800 (så det är inte Napoleon utan general Desaix som är skjuten)

Ref: Verboomen & Schoute (2006), Dictionnaire des motifs de la faīence fine imprimée en Belgique
    Last edited by Kaptenen; 2010-03-21, 21:55.

Comment

Tack Kaptenen för den skolan. Jag kan inte det där med franska annat än den man äter.
      Visst, de är i mycket gott skick, de köptes av min svärmor av en lanthandel som lades ner på femtitalet och har hängt hos henne tills för några år sedan.
      Jag skulle också tro att de var mycket populära men att de fanns i flera färger visste jag inte.
      Finns det någon info om hur många motiv som existerade, tillverkas de ännu?

Comment

Jag tror inte att de tillverkas längre (förmodligen upphörde tillverkningen 1940) och vad gäller dateringen nämner tidigare nämnda referensen att denna stämpel har använts sedan perioden 1910-1914--.
        Boch Frčres heter idag Royal Boch.

Uppskattningvis rör det sig om mer än 20 motiv.
        Last edited by Kaptenen; 2010-03-22, 00:45.

Comment

Working...
        X