Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är den här damen? [ID: Ilona Kiss Rooz, Ungern]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vem är den här damen? [ID: Ilona Kiss Rooz, Ungern]

Hej

Vi har försökt och lista ut namn och konstnär på den här fina damen.

Men har inte hittat så mycket information.

Hoppas det finns någon där ut som vet nåt.
    Bifogade filer

Jag tror inte hon är svensk, vilket gör eventuella gissningar svårare. Men det kan ju finnas någon som har sett signaturen förut.

Comment

Tack för svaret, ja det kan bli svårt det.
      Blir nog många sömnlösa nätter.

Tror själv att hon kan komma från Österrike eller Tyskland?

Ingen annan som kan bidra med några tankar om vart hon kommer ifrån.

Tacksam för alla förslag

Comment

Välkommen Yorkshie!

Tror inte heller att den är svensk, även om man gärna tänker på Elsi Bourelius med sina damer och Cay Cedergren från Hven, med arnar och hållning i jämförelse.
        Jag tror att vi får titta österut, mot någon av de baltiska staterna istället. Men jag har inget annat att referera till, förrän vi får se något annat med tydligare märkning.
        Vet Du själv något om den som hade damen före Dig, Yorkshie?

Comment

Kan också vara centraleuropa, dvs gamla östeuropa.

Comment

Ja, det också, men isåfall efter murens fall. Det gamla östeuropa höll strikt på stämplar och märkningar - ingen fick ju sticka ut från mängden, även som självständig konstnär.
            Jag inbillar mig att det var lite friare för enskilda konstnärer i baltstaterna.
            Damen ser åtminstone ut att vara från 1960/70-talet.

Men antagligen kommer någon att ta ner oss på jorden, och pela på något mycket mer näraliggande som att damen är högst nordisk!

Comment

Kan inte uttala mig om ursprunget men tycker att "damen" är en brud. Detta får mig osökt att tänka att det kanske går att identifiera brudkronan/brudkransen - den kan ju vara traditionell vid giftermål i den trakt den tillverkats... men å andra sidan kan naturligtvis keramikern ha skapat fritt eller utifrån inspiration från ett annat land eller från en miljö i en annan del av landet den skapats i. Så min tanke kanske inte är till någon hjälp ändå.
              Hmm... hur som helst... OM det är en brud brukar det finnas en brudgum någanstans i närheten av henne och som avslutning på mitt lilla inlägg om "damen" ifråga vill jag försiktigt föreslå att hon skulle kanske kunna ha sålts i par med sin make eller blivande sådan och att även liknande gubbars undersida bör undersökas. Hittas signaturen på en man i festklädsel kanske dennes utstyrsel går att identifiera rätt del av världen genom. Förlåt om jag krånglade till det lite Yorkshie och välkommen till PES.

Comment

Tycker inte att Du har krånglat till det, brattensby.
                Du har säkert rätt i att damen har en brudutstyrsel och att det följaktligen finns en tilltänkt make.
                Det som förvirrar, är att utseendemässigt ser hon svensk ut i utseende och dekor, men inte i signering, som för mig har initialerna KR.

Comment

Tack så mycket för alla svar.
                  Det ända jag är säker på är att hon är en brud och har en brudgum.
                  Jag har sätt dem tillsammans för när jag blev kär i hantverket, har vänt upp och ner på webben utan resultat, då jag inte kan tyda signaturen. Hon har håll i huvudet kanske är det tänkt att hon ska vara en vas, matt blå glasyr på insidan. Hon är helt underbar med sina ca 30cm. Synd att man inte vet vem som är skaparen...

Comment

Har du sett brudgummen också? När och var såg du dem tillsammans?

Comment

Det är just där minnet sviker, det var på en auktion på nätet eller auktion program på tv. Letat igenom möjliga tänkbara alternativ, men hittar inga spår.
                      Brudgummen är klädd i svart och vit han har en högre hatt om jag minns rätt.
                      Har själv hittat bruden på loppmarknad för en vecka sedan, försäljaren visste inget förutom att den tillhörde hennes mormor...
                      Last edited by Yorkshie; 2010-03-15, 21:09.

Comment

Nu har jag letat lite till Yorkshie och funnit att "Damen" är från Ungern och att keramikern/formgivaren heter Ilona Kiss Rooz. Mer uppgifter hittar du via följande länk:

Comment

Otroooligt! Vilket detektivjobb!

Comment

Gratulerar Yorkshie och Brattensby!
                            Imponerande och vilken hemsida sen om ungersk keramik, som redan är lagd till favoriterna.

Comment

Jag är imponerad!
                              Mycket bra gjort.
                              Hur listade Du ut ursprunget, om jag törs fråga?

Comment

Working...
                              X