Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Japansk rökelsehållare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Japansk rökelsehållare?

Jag blev helt tagen av den härliga glasyren på den här rökelsehållaren.
    jag misstänker att den är från japan men är inte helt säker,har varit ute på lite sidor med japans keramik och har inte blivit speciellt mycket klokare
    Vad heter denna typen av glasyr och är den hållaren från japan?
    Bifogade filer
    Loppisadiktus

Jag tror att man får räkna glasyren till tenmoku, temmoku eller temoku, men jag är inte 100% säker, ej heller om den är japansk eller om det rör sig om europeisk studiokeramik.

Comment

Tack kaptenen!
      Jag ska börja leta igen utefter dina tips
      Loppisadiktus

Comment

Den här är lika svår som en liknande jag har, fast i lavaglasyr, även om de inte kommer från samma krukmakarverkstad.
        Jag tror att stämpeln är upp och nervänd, och ska läsas som ett TB eller TE, från Tyskland, England eller ja....
        Bifogade filer

Comment

Där ser man,jag har inte tänkt på att läsa stämpeln som TB eller TE
          Kanske förblir ett mysterium då men pryder väl sin plats här hemma
          Sätt gärna in en bild på din rökelsehållare i lavaglasyr Gideon, den låter intressant!
          Loppisadiktus

Comment

en japansk, och en ? till?

"fyndat" dessa två, den ena är japansk, men vad?
            den andra en vas, men varifrån?
            ni är så duktiga

skålen är 6-kantig 8 cm i diam och 5 cm hög, ett kvinnoansikte och resten män
            vet inte ens om jag har vänt märkningen rätt?
            vasen är tyngre, keramik? det är kul hänklar, ca 30 cm hög och helt utan märkning
            hur gamla kan de vara? ev värde?
            Bifogade filer

Comment

ursäkta

det var inte meningen att lägga i samma tråd

Comment

Ja, så fel är det kanske inte med dessa i samma tråd. Japanska är både rökelseskålen eller rökelsebrännaren (incense burner), som du först visar och vasen.

Vasen är satsuma, av ett gräddfärgat gods som påminner lite om flintgods och där glasyren krackelerar vid bränningen. Satsuma blev mycket populärt i Europa och USA efter att Japan hade öppnat upp för handel, vilket medförde att kvaliteten sjönk betydligt. Din vas tillhör långt ifrån toppkvaliteten och är förmodligen ca 100 år.

Rökelseskålen ser ut att vara av porslin och stämpeln "Kou, firmanamn under Dai Nippon Tsukuru" återfinns på http://gotheborg.com/marks/index_jap_marks.htm under Yago. Dekoreringen har skötts av en annan firma och är liknande den som återfinns på en del satsuma. Skålen på Gotheborg.com är daterad till sent 1800-tal. Märkningen som innehåller Dai Nippon sägs hänga ihop med den nationalism som frodades under denna period. Troligen har din rökelsebrännare haft ett lock.
                Om Satsuma...
                Last edited by Kaptenen; 2010-02-27, 17:33.

Comment

rökelsehållare

jag har ett Gerbino-"klot" med lite hål här o var, men jag använder den som vas

jag tror, jag lägger upp mina japanska (?) saker som ett nytt inlägg

Comment

tack så mycket Kaptenen, då jag gör inte något nytt inlägg

Comment

Working...
                    X