Ibland ställer magkänslan till det för en!
Jag har haft denna vas (12 cm hög 20 cm i diameter) i cirka ett års tid och har flera gånger försökt att bestämma varifrån den kommer. Jag har varit ganska säker på att det var Tyskland och 1900-talets första fjärdedel och stilen jugend. Men så förvånad jag blev, när jag i morse bestämde mig för att sortera i lite mappar i datorn och såg att jag hade sparat ner ett blad med stämplar och signaturer från Bolesławiec (fd Bunzlau). Det visade sig att vasen är formgiven av Bronisław Wolanin troligen under 1970-talet.
Feinsteinzeugfabrik Julius Paul & Sohn var verksam mellan 1893 till 1945 i Bunzlau i Schlesien.
Den tidiga Bunzlaukeramiken från början av 1900-talet kan ses i dessa trådar:
Idag är orten som numera bär det polska namnet Bolesławiec fortfarande ett keramiskt centrum. Efter kriget återupptogs produktionen i Paul & Sohns fabrikslokaler 1950 av kooperativet CPLiA, Ceramika Artystyczna, med stöd av Konsthögskolan i Wrocław.
Bronisław Wolanin (född 1937), anställdes som konstnärlig ledare och formgivare 1964, två år efter att han avslutat sina studier vid konsthögskolan i Wrocław för Julia Kotarbinska. Han anses vara skapare av det moderna stengodset från Bolesławiec och hans nya former och glasyrer har väckt erkänsla för stengodset inte bara i Polen utan i stora delar av världen. Inspirationskällorna är tysk, skandinavisk och asiatisk keramik. Wolanin har deltagit i flera utställningar både i Polen och internationellt och vunnit flera utmärkelser och är fortfarande verksam.
På Konsthantverksmuséet i Poznan visades under en retrospektiv utställning 2005 en snarlik vas (se bild nedan / Muzeum Narodowe we Wrocławiu Poznan, Museum of Applied Arts http://www.ahice.net/view.php?katid=ex&id=1345).
Jag har haft denna vas (12 cm hög 20 cm i diameter) i cirka ett års tid och har flera gånger försökt att bestämma varifrån den kommer. Jag har varit ganska säker på att det var Tyskland och 1900-talets första fjärdedel och stilen jugend. Men så förvånad jag blev, när jag i morse bestämde mig för att sortera i lite mappar i datorn och såg att jag hade sparat ner ett blad med stämplar och signaturer från Bolesławiec (fd Bunzlau). Det visade sig att vasen är formgiven av Bronisław Wolanin troligen under 1970-talet.Feinsteinzeugfabrik Julius Paul & Sohn var verksam mellan 1893 till 1945 i Bunzlau i Schlesien.
Den tidiga Bunzlaukeramiken från början av 1900-talet kan ses i dessa trådar:
Idag är orten som numera bär det polska namnet Bolesławiec fortfarande ett keramiskt centrum. Efter kriget återupptogs produktionen i Paul & Sohns fabrikslokaler 1950 av kooperativet CPLiA, Ceramika Artystyczna, med stöd av Konsthögskolan i Wrocław.
Bronisław Wolanin (född 1937), anställdes som konstnärlig ledare och formgivare 1964, två år efter att han avslutat sina studier vid konsthögskolan i Wrocław för Julia Kotarbinska. Han anses vara skapare av det moderna stengodset från Bolesławiec och hans nya former och glasyrer har väckt erkänsla för stengodset inte bara i Polen utan i stora delar av världen. Inspirationskällorna är tysk, skandinavisk och asiatisk keramik. Wolanin har deltagit i flera utställningar både i Polen och internationellt och vunnit flera utmärkelser och är fortfarande verksam.
På Konsthantverksmuséet i Poznan visades under en retrospektiv utställning 2005 en snarlik vas (se bild nedan / Muzeum Narodowe we Wrocławiu Poznan, Museum of Applied Arts http://www.ahice.net/view.php?katid=ex&id=1345).