Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kinesisk skål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: kinesisk skål

Har denna trevliga (skål) eller vad benämningen är.Köpt i Thailand nyligen och är nyfiken på ålder och ev värde.
    6 tecken i botten och skålen har en del krackeleringar villket tyder på att det är lite ålder på skålen.

Lägger upp några bilder till på föremål som är på väg.Alla märkta på samma sätt och med porer och krackeleringar.
    Bifogade filer
    Last edited by Dragon; 2010-01-10, 15:24.

Hej Dragon och välkommen till PES!

Tyvärr är jag övertygad om att alla föremålen på bilderna är "fresh out of the kiln" med andra ord helt nya.

Just krackeleringar skall man akta sig för om man skall köpa riktigt kinesiskt porslin. Äkta porslin krackelerar väldigt sällan eller aldrig. Smutsen på fotringarna läggs på för att de ska se äldre ut. Här verkar skärven vara ljust gulrosa och det rör sig om någon form av lergods.

Comment

Säger också välkommen, Dragon!

Relativt nya föremål, är ett bättre ord för sådant som tillverkats efter andra världskriget och framåt. Det mesta här är från 1960-talen, utom den sista på bild som kan vara äldre.
      Nien hao är märkningen, som är en ärebetygelse till tidigare kejsare, och är alltså inte från tiden - i de flesta fall.
      Allt är av porslin av olika kvalitet, inte lergods, som man kan förledas tro av smuts, slitage eller avsiktlig patinering.
      Last edited by Gideon; 2010-01-16, 00:54.

Comment

Tack för svaren

Hade mina aningar att det skulle kunna vara lite nyare saker..i villket fall så är föremålen "fina" att titta på och inga större hål i plånboken.
        Och på köpet så fick jag upp lite intresse för kinesiskt porslin,ett väldigt "stort" område tydligen..men väldigt intressant.
        Det finns många vackra saker och jag får fortsätta leta i Thailand som har mycket i gömmorna...
        /Dragon

Comment

Dragon, du skall veta att Thailand har en mycket stor produktion av eget porslin, oftast i handerna pa kinesiska familjer som funnits i Thailand i manga generationer. Med stor sannorlikhet ar samtliga dina saker gjorda i landet......

Comment

Thailand

Allt tyder på ny Thailandstillverkning. Former, måleri, färg, m.m.
            Allt är ändå trevligt till sitt ändamål! Använd det väl i vardagen!!

Comment

Working...
            X