Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Helglaserad tegelplatta LLF - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helglaserad tegelplatta LLF

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Helglaserad tegelplatta LLF

Köpte denna platta i våras i Kristianstad. Försäljaren sa att den hade använts som sängvärmare. Jag är inte helt "såld" på hennes förklaring och vore därför intresserad av att höra Er uppfattning om det ursprungliga användningsområdet. Jag har själv använt den på några olika sätt, dock ej i sängen.

LLF har jag ingen aning om vad det står för. Kan det möjligen vara någon lervarufabrik.

Storleken är 22 x 12 x 3 cm.

Tacksam för Era idéer!
    Bifogade filer

Det är bra frågor.
    LLF väntar vi litet med - eftersom det kan stå för konstruktör- eller byggnadsfirman också.
    Det finns säkert fler som har sina meningar om vad hålen hade för syfte. För tappkranar? Rörledningar?
    Låt oss se baksidan också.

Comment

Här kommer baksidan. Det framgår av hörnen där glasyren slitits att leran är ljusgul.
      Bifogade filer

Comment

Ser ju ut som den varit limmad på någonting.

Comment

Ursprungligen postat av bege Visa inlägg
          Ser ju ut som den varit limmad på någonting.
          Kanske det, eller i senare tid.
          Toaletttrådarna till vattenklosetten kan ha löpt genom dessa två hål på 1910-talet?
          Men isåfall borde det vara slitet på insidorna...
          Last edited by Gideon; 2009-12-29, 13:27.

Comment

Nej varken rester efter bruk, puts eller lim. Det som Bege tar för limrester är avsaknad av glasyr, förmodligen redan från bränningen. Ganska mycket sand (vit kvarts, ser det ut som) i leran. Lägg märke till de avrundade hörnen.

När jag köpte den hade den troligtvis inte blivit rengjord, sen jag vet inte när. Smutsen var närmast att betrakta som sot.
            Ingen kalk och inget märkbart slitage i hålen, mer än det lilla avslaget i nedre kanten på det högra hörnet på framsidan. Det tror jag har blivit i anslutning till bränningen.

Jag håller helt med dig om att den bör vara från 1910-talet.
            Bifogade filer
            Last edited by Kaptenen; 2009-12-29, 14:18.

Comment

Hallo Captain,
              Märklig platta med dekor på båda sidorna (om jag nu uppfattar saken rätt?). Stämpeln/signaturen sitter på framsidan, då bör det handla om en present till någon med initialerna LLF. Det saknas hål för upphängning så sannolikt hade plattan ett ställ så att den stod på högkant. Då kanske plattan kan ha varit del av ett ställ? Nej, jag kommer inte längre... so long...

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Köpte denna platta i våras i Kristianstad. Försäljaren sa att den hade använts som sängvärmare. Jag är inte helt "såld" på hennes förklaring och vore därför intresserad av att höra Er uppfattning om det ursprungliga användningsområdet. Jag har själv använt den på några olika sätt, dock ej i sängen.

LLF har jag ingen aning om vad det står för. Kan det möjligen vara någon lervarufabrik.

Storleken är 22 x 12 x 3 cm.

Tacksam för Era idéer!
                Drygt ett år senare får jag ge försäljaren rätt- det verkar vara en sängvärmare. På två sajter från Luxemburg; Dr André Kugeners Medicinhistoriska museum och en som kartlägger industrin i Luxemburg återfinns det som kallas Bettzillen på luxemburgiska, Bett-Ziegel på tyska, "Keramiksbullen fir d'Bett ze wiermen" på flamländska? och chaufferette på franska.

Comment

[QUOTE=Kaptenen;167074]Drygt ett år senare får jag ge försäljaren rätt- det verkar vara en sängvärmare. På två sajter från Luxemburg; Dr André Kugeners Medicinhistoriska museum och en som kartlägger industrin i Luxemburg återfinns det som kallas Bettzillen på luxemburgiska, Bett-Ziegel på tyska, "Keramiksbullen fir d'Bett ze wiermen" på flamländska? och chaufferette på franska.

"Bättre sent än aldrig"! Grattis till klargörandet.
                  p-son

Comment

Tack Polsson!

Eftersom båda sajterna var från Luxemburg och de fyra sängvärmarna alla är brunglaserade, så ställer man sig frågan om dessa sängvärmare var en lokal företeelse eller om de tillverkats även på andra ställen.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Tack Polsson!

Eftersom båda sajterna var från Luxemburg och de fyra sängvärmarna alla är brunglaserade, så ställer man sig frågan om dessa sängvärmare var en lokal företeelse eller om de tillverkats även på andra ställen.
                      Jag blir full i skratt när jag läser dina nya frågor när du väl har fått svar på fråga nummer ett (1)! Och varför blir jag nu på "ditta viset"? Jo, jag är likadan själv. Människor i min omgivning menar att när jag väl har fått svar på fråga ett, så är det väl bra och jag måste vara nöjd. Åsikten om dylika påståenden
                      har vi nog ockå gemensamt, Kaptenen. Jag var inne och kollade lite på nätet, men min tyska är försumbar. Trots detta hittade jag olika sorters "värmeflaskor", men inga saltglaserade. Kanske kan föreståndaren på museet i Belgien sitta inne med kunskaper i frågan?
                      p-son

Comment

Nu har jag i alla fall belägg för att de även tillverkades i Schweiz.

Thonwarenfabrik Aedermannsdorf AG, Bettwärmer, gemäss erhaltener Auskunft ca. 1900 - 1920 hergestellt

Kannan som visades på Antikprat är förmodligen formgiven av Benno Geiger för AEDA, Thonwarenfabrik Aedermannsdorf AG.
                        Last edited by Kaptenen; 2013-01-16, 23:51.

Comment

Working...
                        X