Ett av de första inredningsobjekt jag köpte. Har nu förpassats till en låda som jag håller på att gå igenom. Jag har fortfarande inte kommit på vad det är? Är den Persisk? Hur gammal kan den vara och vad har den använts till? Det är en enastående kvalité på keramiken.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är detta?
Collapse
X
-
Nej, den är inte persisk. Är riktigt dålig på centaleupeiska saker, tror nämligen att det är där den hör hemma, men tycker den ser välgjord ut och den kan nog vara gammal, alltså i nystil från sekelsiftet ungefär.
Och så tror jag inte att det är keramik, utan emalj.
Någon av de duktiga metallkännarna här får nog fylla på.
-
Jag kan skilja på emalj och keramik, jag lovar. Det är keramik och jag tycker den är väldigt osmansk eller persisk. Är den inte det så är den troligen från Ungern. Men som sagt var det finns en två örn som tecken och kronor mm på den så någon som är bra på det här med symboler borde kunna få fram ursprung.
Men vad har den haft för användning? Har man bränt olja i den, ställt en julgran i den eller vad?
Comment
-
Det är inte utan att jag tänker på keramiken från Iznik i Turkiet, när jag ser det här föremålet med sina arabesker. Men först tänker man ju på cloisonné, men eftersom Du är säker på att det keramik (fajans), får det bli så.
Det kan vara ett dyrbart beställngsarbete och gjort för export?
Stället ser ut som sent 1800-tal, men urnan kan vara äldre. I Dina skor (inte kläder) skulle jag ändå göra som E.B. föreslår, för att försöka utröna åldern och förhoppningsvis hitta en signering.
Historik:
Bildjämförelser:
Comment
-
Tror inte alls på persien. Den turkiska keramiken från Iznik har mer likheter, men fortfarande nej. Hantagen i sin grekiskinspirerade nystil kanske hade kunnat sprida sig till turkiet, men nyrokokon i foten? Nej.
Fåglarna är väldigt stiliserade, och grafiskt framställda kungakronor, det tror jag inte heller på i anatolien. Möjligen om det är en direkt kopiering av europeiska vaser. Men visst har den östliga drag. Ungern lät i mitt tycke som en rimlig gissning, jag tycker visst att den har en del östliga drag - och är den från dubbelmonarkins tid så förklarar det att den ändå ligger så nära vanliga nystilar i uttrycket.
Comment
-
Monteringen i metall är västerländsk och har tillkommit efteråt hos beställaren, enligt min uppfattning.
Tänk Dig de många serviserna i vapenporslin, som greve den och baron den, lät beställa i Kina, med att i förväg ha sänt skisser via Ostindiska kompaniets fartyg? Samma sak här då, men kejsaren i väst lät framställa urnan enligt önskemål, eller rentav fick denna som gåva av sultanen.
Om dess senare funktion kan vi bara gissa, eftersom det kan fattas någon insats i glas eller annat material i överdelen - men för vad isåfall?
Avmontering löser en del av gåtan, också för att se om monteringen är till för att dölja skador, som avslagen fot till exempel.
Comment
-
Comment
-
Gammalt tråd, som jag väljer att lyfta upp med förslaget Théodore Deck (1823–1891).
Comment
Comment