Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kruka/foder från ca 1800 med skepp på magen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kruka/foder från ca 1800 med skepp på magen

Hallå, Jag har dammat av ett gammalt foder (det kallas väl så?) med motiv som jag gillar. Havet. Två fregatter på avresa från europeisk hamn. Har fått för mig att krukan är tillverkad i Paris ca 1800, men likartade dekorer/måleri fanns även i Italien och Sverige(?). Jo, det har väl med Ostindiska Kompaniet att göra. Fatet har präglad stämpel S13 eller SIB, svårt att läsa. Vad tror du?
    So long
    Bifogade filer

Det är en imposant kruka.
    Ursprunget kan vara Tyskland (Berlin) också, och i empirens tid. Stämpelbeskrivningen räcker inte, för utseendet på märkningen kan röja mycket. Bild på den!

Comment

Ja, den kan vara från Berlin. Hade en kaffeservis med likartat måleri, sålde på Buckan, där var man bomb på att det var Paris. Skickar en intetsägande bild på stämpeln, som har glasyr på undersidan. Typiskt, batteriet är slut. Återkommer.
      Upptäckte nu att maskeronen inte är ett lejon eller fabeldjur utan en kines. Kul. Krukan är 17 cm hög. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Ja, den kan vara från Berlin. Hade en kaffeservis med likartat måleri, sålde på Buckan, där var man bomb på att det var Paris. Skickar en intetsägande bild på stämpeln, som har glasyr på undersidan. Typiskt, batteriet är slut. Återkommer.
        Upptäckte nu att maskeronen inte är ett lejon eller fabeldjur utan en kines. Kul. Krukan är 17 cm hög. So long...
        Lyfter denna tråd, med flaggan i topp och batterier i skott.
        Vi går ännu i väntans tider på bilden...
        Bifogade filer

Comment

Hallå och tack för påminnelsen. Här en bild på den präglade stämpeln som sitter på fatet, fodret här ingen märkning. Det är naturligtvis inte hundra att att delarna hör samman men glasyren är idendtisk.

Ursprunget kan också vara italienskt, motiv med höga berg i bakgrunden. Fartygen är tvåmastade handelsfregatter (CA 1780)med målade kanonportar för att skrämma sjörövare. Spännande att höra vad du anser. So long...

DIN MASTTOPP ÄR VÄL HOLLÄNDSK, SER UT SOM EN JUBILEUMSTALLRIK.
          Bifogade filer
          Last edited by Kim von Platen; 2010-03-16, 09:15.

Comment

Utmärkt.
            Undersidan ser inte ut som jag tänkte mig, och då faller mitt gamla förslag om Berlin bort.
            S15 kan det tydas till, och jag tycker inte att utseendet på siffrorna kan sättas så tidigt som kring 1800.
            Vi får nog skjuta fram tillverkningstiden 50 år eller lite till, och fortfarande vara kvar i något av de tysktalande länderna, men förlagan var säkert från sekelskiftet 1800.
            Italienarna signerade oftast med pensel...
            Annars har jag ingen riktig hint om speciell fabik.
            Ryck in på befälsdäck och brainstorma, Kaptenen med flera!

Fatet är från danska Aluminia och ingick i en serie på 20 olika skeppsmotiv, men den och ett riktiigt holländskt fat med båtar kan vi ta i en lämpligare tråd.

Comment

Krukan och krukfatet hör INTE ihop! Man kan inte dra några slutsatser av krukan ifrån stämplarna på fatet. På första bilden syns tydligt skillnaden i stil, färg och material.

Comment

Tack Peter. Att stämpeln satt på fatet förbisåg jag.
                Då är det därför som det kändes att cirkeln rubbades.
                Nytt foto, denna gång på krukans undersida begärs, även om det är osignerad. Ytan och struktir kan också berätta en del om ålder etc.

Comment

Hallå,
                  Med krånglande dator blir man lätt trött. Här bilder på krukans botten och insida.
                  So long..
                  Bifogade filer

Comment

Jag hoppar in med en lockdosa (diameter 10 cm höjd 4 cm), som jag tycker har en del gemensamt med blomkrukan, även om porslinsmålaren inte har varit lika skicklig med dosan. Jag håller med Gideon vad gäller åldern runt 1850+-, tillverkning i Centraleuropa.

Förlagan kan nog vara från sydliga nejder. Se t ex cypresserna på dosans lock. Här en fransk kaffeservis... (Empire-Coffee Set, France, 1st third 19th C, Vieux Paris, polychrome natural scenery painting and gilt decoration)

Här en kopp... ingen info om var...

Locket har ett inristat N och dosan ett slängigt M? Porslinsmassan något grov.

Freidenfelts Antik & Inredning i Bräkne-Hoby hade en kaffeseris för några år sedan på Antikmässan i Helsingborg som skulle kunna vara målad av samma hand som min dosa och med slitet polérguld. Vid frågan om var och när, har jag för mig att svaret blev Centraleuropa (Bayern, Böhmen), senempire/Biedermeier.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Kaptenen; 2010-03-16, 18:20.

Comment

Working...
                    X