Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Staffordshirefigurer berättar.. Staffordshire dogs, hundar - Staffordfigurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Äntligen kan jag visa en riktig Puderpudel, som förhoppningsvis faller KvP, Staffordshire och andra kräsna samlare i smaken.
    Denna saknar dock sin moatjé, som helst ska vara 11,5 cm hög. Eller så får den ta sitt pick och pack för att leta upp sin livskamrat, utan att behöva sätta in en kontaktannons.
    Hur har vi det med åldern på den? Helt omärkt.
    Hallå G,
    Kul att det blev fart på tråden jag glömt, då tänder det till. Din ensamma pudel är tidig och väldigt trevlig, victoriansk naturligtvis, gissar ca 1850, kanske tio år tidigare. Staffordshire vet mer, So long...

    PS. Du vet väl vilken sida pudeln vänder åt gatan?

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Äntligen kan jag visa en riktig Puderpudel, som förhoppningsvis faller KvP, Staffordshire och andra kräsna samlare i smaken.
      Denna saknar dock sin moatjé, som helst ska vara 11,5 cm hög. Eller så får den ta sitt pick och pack för att leta upp sin livskamrat, utan att behöva sätta in en kontaktannons.
      Hur har vi det med åldern på den? Helt omärkt.
      Vilken liten sötnos Den får hemskt gärna flytta hem till mig, den hittar kanske inte en livskamrat men dock många vänner, se bild.

      Jag gissar på tillverkning runt 1850 - 1860. Man ser inte så ofta den storleken på pudlar, de vanligaste är större och har två separata framben.

      Hör av dig om du vill bli av med den!

      Hälsningar S
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Hallå Staffe,
        Du har verkligen byggt ut din samling, bravo. Min omfattar blott fem par i olika storlekar, två saknas alltså för jag har läst att the potteries tillverkade sju under mitten av 1800-talet. Plus en liten "spillvase" med ett kostigt gål i framkanten av sockeln. ????

        Har du noterat att enklaste sättet att skilja en kennel från en annan är att studera målningen av nos framför allt, men även ögonen. För övrigt tror att fabrikerna köpte färdiga formar, så de flesta är identiska. Min lilla samling stammar sannolikt från tre olika fabriker. Har du några som är släkt? So long..
        och god jul...
        Bifogade filer

        Comment


        • #64
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Staffe,
          Du har verkligen byggt ut din samling, bravo. Min omfattar blott fem par i olika storlekar, två saknas alltså för jag har läst att the potteries tillverkade sju under mitten av 1800-talet. Plus en liten "spillvase" med ett kostigt gål i framkanten av sockeln. ????

          Har du noterat att enklaste sättet att skilja en kennel från en annan är att studera målningen av nos framför allt, men även ögonen. För övrigt tror att fabrikerna köpte färdiga formar, så de flesta är identiska. Min lilla samling stammar sannolikt från tre olika fabriker. Har du några som är släkt? So long..
          och god jul...
          Hallå Kim!

          Det som syns på den bilden är ungefär hälften av min pudelsamling men de är lite utspridda så det är svårt att fånga alla på bild! Visst är det så att man ser på nosarna och ögonen om de är släkt! Skickar med en bild på några som nog åtminstone är kusiner Lägger även med en bild på några fler pudlar ur samlingen och underst står ett gäng spaniels som även de är släkt!

          Den spillvase du har är en kombination av spillvase och quillholder! Jag har en likadan fast rosa inuti istället för röd.

          God Jul själv! Roligt att diskutera pudlar.....

          Hälsningar S
          Bifogade filer

          Comment


          • #65
            Hallå Staffe,
            Skulle gissa att du har en av europas största samlingar, England oberäknat. Det där lilla hålet var alltså avsett för en penna eller pensel? So long...

            Comment


            • #66
              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå Staffe,
              Skulle gissa att du har en av europas största samlingar, England oberäknat. Det där lilla hålet var alltså avsett för en penna eller pensel? So long...
              Jo samlingen växer ju varje vecka.....

              Ja hålet var avsett för en gåspenna eller liknande. Det finns flera varianter med spaniels eller greyhounds med sådana hål.

              Hälsningar S

              Comment


              • #67
                The death of Nelson....

                Hallo there,
                Den här tråden blev kortlivad. Började stolt med byst av Lord Nelson men somnade in.
                Låt oss se om det finns fler figurer, det behöver inte vara sailors. Här en rätt tafflig figur, skadad dessutom, som påminnelse om att vissa hjältar är odödliga.

                "Viceamiral Horatio Nelson, 1:e viscount Nelson, 1:e hertig av Bronté, KB, född 29 september 1758 i Burnham Thorpe, Norfolk, död 21 oktober 1805 ombord på HMS Victory vid Kap Trafalgar utanför Spaniens kust, var en englisk sjömilitär, viceamiral 1801. Räknas som en av Storbritanniens största nationalhjältar."

                So long....

                PS. Den andra tråden "Stafford...berättar" tycker jag vi förbihåller djurriket.
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  Roligt att du tog upp den här tråden igen! Jag har samlat på mig en hel del figurer (inte bara djur) men har just nu datorproblem. Återkommer med bilder vid senare tillfälle.

                  Comment


                  • #69
                    Hello,
                    Tack för ditt svar. Medan vi väntan på datorns tillfrisknade kan jag underhålla med två kungligheter som överlevt tack vare anknytningen till sjömän.
                    Att engelsmännen är royalistiska vet vi, det finns nog ett hundratal olika figurer från kungahuset.

                    1. Prince Alfred. (1844-1900), klädd i ganska enkel uniform med typiska hatten i handen och käck röd halsduk.

                    2. Prince of Wales. (1841-1910), sedermera kung Edward VII. Men som gosse väldigt söt, eller vad tycker ni?

                    So long...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #70
                      I can afford a Staffordsshire figure..............



                      Staffordshire-figurer har en härlig charm tycker jag, men man kan inte samla på allt.
                      Eftersom denna figurin hade, enligt min mening, oförskämt lågt pris kunde jag inte motstå den, jag prutade inte ens. Visserligen är den lagad i fickan som ska innehålla ett fickur, men för övrigt är den intakt. Stämmer texten på undersidan?
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #71
                        Alla goda ting är tre...

                        Hallå P-son,
                        Den där har jag inte mött, tyvärr. Las Gracias, en trio av grekiska gudinnor, döttrar till Zeus, som representerar glädje, charm och skönhet. Fin, men ganska enkel figur. Som du vet ett klockställ. Från tiden.
                        Har inte Hardings bilblar här på landet, men är äverttygad om att etiketten talar sanning. Det är nu ingen kvalitetsstämpel för nästan alla figurer finns att finna i böckerna.
                        Take good care.. so long...

                        PS. Undrar om inte FBQ har/hade en liknande figur som avatar.

                        Comment


                        • #72
                          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                          Staffordshire-figurer har en härlig charm tycker jag, men man kan inte samla på allt.
                          Eftersom denna figurin hade, enligt min mening, oförskämt lågt pris kunde jag inte motstå den, jag prutade inte ens. Visserligen är den lagad i fickan som ska innehålla ett fickur, men för övrigt är den intakt. Stämmer texten på undersidan?
                          Ja visst är staffordshirefigurerna charmiga. Jag är totalt såld på deras naiva charm.
                          Det stämmer att det är "The three graces", den finns mycket riktigt i P D Gordon Pughs bok "Staffordshire portrait figures".
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Hallå Kim!

                            Jag skulle ju återkomma med bilder men upptäckte att det är ett djur med på nära nog alla mina figurer! Den här är det i alla fall bara en LITEN hund med på......

                            "Robin Hood"
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Ursprungligen postat av Staffordshire Visa inlägg
                              Ja visst är staffordshirefigurerna charmiga. Jag är totalt såld på deras naiva charm.
                              Det stämmer att det är "The three graces", den finns mycket riktigt i P D Gordon Pughs bok "Staffordshire portrait figures".
                              Tackar för svaret, Staffordshire! Tydligen tillhörde en porslinsklocka figurinen.
                              p-son

                              Comment


                              • #75
                                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                                Tackar för svaret, Staffordshire! Tydligen tillhörde en porslinsklocka figurinen.
                                Hallå P-son,
                                Tveksamt att urtavlan skulle tillhöra figuren, jag har aldrig sett något liknande, men i England är allt möjligt. Kanske en prydnad för kunder som saknade fickur. Ett stort gapande hål är ju så prydligt. Förvånande också att uret har ett fäste upptill för det finns väl ingen krok på insidan av figuren. Eller kanske att man använde attrappen dagtid och fickuret på natten och då skulle man kunna förvara atrappen på väggen brevid nattduksbordet. Ja, jag är osäker, men Pugh anses som Staffordshires kung.
                                So long...
                                Last edited by Kim von Platen; 2011-11-11, 13:59.

                                Comment

                                Working...
                                X