Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Staffordshirefigurer berättar.. Staffordshire dogs, hundar - Staffordfigurer - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Staffordshirefigurer berättar.. Staffordshire dogs, hundar - Staffordfigurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag har en rätt stor samling pudlar faktiskt men just nu ingen bild på dem, ska ladda kamerabatteriet....

Började samla för cirka tre år sedan, innan dess var jag totalt ointresserad. Min morfar samlade på parhundar men de var typ från 1950-talet. När jag ärvde ett av de paren så vaknade intresset och nu har jag en rätt stor samling. Samlar inte på nytillverkade hundar men en eller annan ovanlig "ny" eller "falsk" hund kan ibland inte motstås....
    Last edited by Staffordshire; 2009-11-20, 18:54.

Comment

Hallå Staffe, Kör på, det här är ganska roligt. Du kan väl mäta höjden på de sittande vovvarna så kan vi stämma av. So long.

Comment

Här kommer en bild på min pudelsamling. Den största är 28 cm men har tyvärr inte ett par. Köper ensamma hundar också.
        Bifogade filer

Comment

Hallo Staffordshire, så många pudlar har jag aldrig sett samtidigt. Kul. Grattis.
          Den där 28 cm höga har jag också. Den minsta är 11 cm. Jag har läst att man
          tillverkade sju storlekar av sittande pudlar, kan det stämma? Du kan väl snabbt räkna efter. Jag har fem storlekar, som behöver dammas, ser jag. So long...

Comment

Hallå!
            Jag har minst 10 olika storlekar men sedan är det ju olika sorter också. En del har annan struktur på pälsen. Så räknar man alla så blir det ännu fler storlekar. Den minsta är 7 cm. Det verkar finnas hur många olika varianter som helst. I somras hittade jag en med korg i munnen som sitter på en platta. De finns säkert i många olika storlekar också. Jag såg även en mycket gammal pudel med väldigt speciell päls, men den var för dyr......

Det är inte klokt vad mycket olika hundar det finns. Trots att jag har ganska många så finns det fortfarande många kvar att hitta....

Comment

Pudlar.

Hallå S, Jag vet att det finns många modeller, men jag menar den klassiska figuren sittande pudel med frilagda framben, utan sockel och förgyllt halsband med hänglås. Antika pjäser, 1800-tal.
              Ser att har många. Puderpudlar tror jag brukar kalla dem. Har du verligen tio olika storlekar av denna ras? 28 cm, 25 cm, 22 cm, 19 cm och 10 cm är mina. Då kan man gissa att de felande paren är 16 cm och 13 cm. Om nu inte din sjucenitmetare är så att säga renrasig? Då faller min teori.
              Varför just 7 storlekar? Sju är ett heligt och mytomspunnet tal. Sju värlsdelar, sju världshav, sju underverk etc. Ja, sju bokstäver i ett båtnamn för med sig lycka och tur. Titanic får väl vara undantaget som bekräftar regeln.

Om du kikar på vovvarnas ögon kan du se vilka som kommer från samma kennel (pottery). En kennel kunde driva fram valpar med både svarta och rosa nosar. Det är vad jag vet och gissar.
              So long...

Comment

Hallå igen!

9, 11, 14, 15, 17, 18, 21, 25, 26, 27, 28 cm höga är pudlarna som ser ut att komma från samma kennel. Nästan alla mina pudlar är av den gamla sorten med separata framben men det finns några stycken som avviker lite i pälsstrukturen (något "kortare" päls). Jag tror att de kanske är något senare än de andra.

Hur är det förresten med tik och hane? Jag har alltid trott att de ska vara lika stora och att om de inte är lika stora har de blivit parade i ett senare skede?

Comment

Hallå S, Kul med utbyte av tankar och erfarenheter. Min teori om talet sju tycks falla. Den gällde i alla fall spaniels, enligt Harding, Staffordshirefigurernas främste expert. Det vore intressant om du ställde upp jyckarna i fallande ordning och tog en bild. Jag gör detsamma så får vi jämföra. So long...

Comment

Okej! Jag ska försöka fota dem imorgon.....
                    På återhörande!

Comment

Hur många storlekar finns det?

Halla Staffe, Plåtat och klart. Det kan vara som så att puderpudllarna från 1800-talet var sju till antalet - i varje fall var det så med spaniels - och att man under 1900-talet utökade sortimentet. Den där lilla rackaren tror jag är 1900-tal. So long
                      Bifogade filer

Comment

Hej igen. Här kommer mina pudlar på parad. Fick ställa en bakom för jag har inte den som vänsterpudel.
                        Bifogade filer

Comment

Hallå S, Fantastisk parad som skulle imponera även på en engelsman. Måste studera innan jag vågar tycka till. Men så mycket är väl klart att de två minstingarna till höger inte platsar i gänget. Återkommer. >So long...

Comment

Jag kan hålla med om att de två små kanske inte platsar i gänget! Det fattas dock en pudel storlek 26 cm som inte kom med men den ser likadan ut som de två största. Förresten så har jag inte hört uttrycket "puderpudlar" förut! Jag har bara hört rispudlar eller risgrynshundar! Hälsningar S.

Comment

Hallå S, Glöm det där med "puderpudel". Jag har letat på nätet utan att få bekräftelse, det var nog bara ett familjärt uttryck som vi barn lärde oss. Min Far var oerhört intresserad och kunnig och gillade att leka med ord. Mor också för den delen, men hon samlade figurer från 1700-talet.
                              Jo, hanen är ofta lite större än tiken, i alla fall i min blygsamma samling. So long...

Comment

Hejsan!
                                Jag undrar om dina föräldrar Kim, tänkte på hundrasen Chinese Crested Dog (Kinesisk nakenhund) som allt som oftas kallas "Powder Puff". "Powder Puffen" har antingen slät, hårlös kropp och päls endast på huvud, tassar och svans eller är täckt med en slöja av mjuk päls. Rasen finns beskriven i kinesisk literatur redan på 1400-talet men det är tveksamt om rasen härstammar från Kina ursprungligen. Den är i allafall mycket populär i Storbritanien. Undrar om Staffordshirehundarna i porslin verkligen ska föreställa pudlar eller om de kanske benämnst som Powder Puffs i folkmun? Intressant med rasen, beskaffenheten på pälsen och populariteten i G.B.

Comment

Working...
                                X