Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Urna ursprung

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Urna ursprung

Hej! Är det någon som kan ge tips på denna urna som jag har i min ägo sedan många år. Är det en kinesisk, svensk eller japansk? Har den något värde?
    Den är 25 cm höh med locket på och ca 20,5 cm utan lock. Vidden är ca 13 cm. Är helt felfri från nagg och glasyren är bra.
    Bifogade filer
    Last edited by rolflg; 2009-10-26, 10:29.

Vet inget

om urnan men den är säkert släkt med min(som jag inte heller vet något om).
    Bifogade filer

Comment

Era urnor är kinesiska. Bägge relativt nytillverkade. Bådas målning är en travestering på "broken ice-mönstret" som fanns på ingefärskrus innehållande syltad ingefära som gavs bort i nyårspresent (kinesiska nyåret). Mönstret föreställer prunusblommor nedfallna på den spruckna vårisen. Ursprungligen Kangxi-perioden 1662-1722.

Comment

Tidsperiod ?

Hej!
        Tack för ditt svar. Undrar ändå om min urna är så gamla som från 1662-1722?
        Jag vet att den är äldre än 1940-talet i vart fall. Har du koll på ngt värde?

Comment

Din urna är från början av 1900-talet och har det värde som finns i betraktarens ögon, dock ej något ekonomiskt sådant.

Comment

Tack för dtt svar

Hej! Det var det jag ändå förstod innerst inne, men nog hade jag önskat att den vore än älder...... Jag har inga affektionskänslor för den så jag avser ändå sälja den. Tack för hjälpen.

Comment

Working...
            X