Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kina porslin.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• kina porslin.

Är en ny sammlare på kinaporslin och tänkte kolla om lite folk kanske vill dela med sej av sin kunskap.
    Och visa gärna saker ur eran egen samling osv, väldigt intressant att se.

1700 tal Qianlong. någon som vet något om stämpeln?
    Bifogade filer

Välkommen!

Nej, den märkningen känner jag inte igen. Antingen hör den till Kan´g Hsi, som är tidigare, eller så är den från något av grannländerna runt Kina från början av 1800-talet.
    Den bär alla tecken på ålder och är värd en närmare diskussion eller ett direkt utlåtande av den som kan mera.
    Adm. kanske kan öppna en helt ny avdelningsrubrik som Ostasiatisk keramik?

Comment

Ursprungligen postat av jawas Visa inlägg
      Är en ny sammlare på kinaporslin och tänkte kolla om lite folk kanske vill dela med sej av sin kunskap.
      Och visa gärna saker ur eran egen samling osv, väldigt intressant att se.

1700 tal Qianlong. någon som vet något om stämpeln?
      Var har Du fått uppfattningen om Qianlong-perioden? Jag tror att Ditt fat kommer från Vietnam eller Korea, förmodligen sent 1800-tal. Inget påminner om kinesisk tillverkning.

Comment

Fick min information av säljaren.
        Men jag känner inte igen märkningen osv, som du säger.

Comment

någon som vet nått om denna märkningen?
          Bifogade filer

Comment

Jag mejlade en antikexpert angående det första fatet. fick följande svar:

SVAR: Eftersom jag inte själv är expert på ämnet Kina-porslin rådfrågade jag tidigare intendenten på Östasiatiska museet i Stockholm, Kina-kännaren Per Olow Leijon.

Enligt honom kan fatet inte tidsbestämmas närmare efter fotot. Dateringen Qianlong (1736-95) är han tveksam till.

”Märket ger ingen upplysning, det är skrivet av en icke skrivkunnig kines för att lura en icke läskunnig kines,” säger han helt drastiskt.

Dekormålningen är av lantlig, rätt enkel kvalitet. I Kina finns en gammal tradition att göra kopior, men kopiorna är inte förfalskningar, de avser att hedra förebilden.
            Last edited by jawas; 2009-10-07, 21:02.

Comment

Jag mejlade en antik expert
              Hur antik var han?
              Nej, det är inget loppspel.

Comment

Click image for larger version

Name:	IMG_1416.jpg
Views:	1
Size:	89,7 KB
ID:	567430
                Click image for larger version

Name:	IMG_1419.jpg
Views:	1
Size:	88,8 KB
ID:	567431

Jag hittade den här gamla tråden när jag googlade på en helt annan sak.
                Har själv ett fat med samma dekor, som jag har lyckats googla mig till föreställer lackticka (lingzhi) och teblommor.
                Enligt Google var den dekoren populär under första halvan av sjuttonhundratalet, även om det så klart har förekommit efter det också.

Comment

Sorry about the bad Swedish, I only speak English

Detta är en kinesisk maträtt från sen ming eller tidig Qing -dynasti, gjord i Dehuaugnen (känd för sitt vita porslin eller "Blanc de Chine").
                  Anledningen till att "experten" skulle ha gett Qinglong -perioden beror på användningen av dubbelcirkelmärket på basen, detta blev vanligt med början från Qianlong -kejsarens regering
                  Last edited by APEX Antique; 2021-09-02, 02:16.

Comment

Working...
                  X