Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kinesiskt porslin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• kinesiskt porslin

Jag undrar lite över denna lilla urna med drakmotiv som jag köpte. vad kan ha haft i den ?
    saknar dock locket till den, men tyckte den var charmig även utan.
    den har ingen märkning i botten, men väll ett tydligt märke på sidan.
    ( se bilder ). någon som känner igen märket ??
    eller något om ålder, användningsområde ?

tack på förhand
    mvh mrmagic
    Bifogade filer
    The future is unwritten lets create tomorrow

Kinesiskt porslin

"Märket" är inget märke utan en stiliserad pärla som draken enligt sägnen skall hämta från havets botten. Pärlan symboliserar rikedomen. Porslinsmassan är för vit för att ha någon ålder och "måleriet" är förmodligen ett papperstryck.

Comment

: ) tackar Kaolin

trevligt med lite insikt iaf..

Comment

kinesiskt porslin

Det gläder mig att Du är intresserad av kinaporslin och kanske hittar Du snart något som är värdefullt! Jag hjälper gärna till efter förmåga! Jag efterlyser fler
        som visar sitt intresse för orientaliskt poslin & keramik! Lite få trådar om detta tycker jag... Får väl starta en egen tråd...

Comment

Ursprungligen postat av kaolin Visa inlägg
          Det gläder mig att Du är intresserad av kinaporslin och kanske hittar Du snart något som är värdefullt! Jag hjälper gärna till efter förmåga! Jag efterlyser fler
          som visar sitt intresse för orientaliskt poslin & keramik! Lite få trådar om detta tycker jag... Får väl starta en egen tråd...
          Gör det!
          Har några äldre risslevar i porslin att visa upp, och är osäker på åldern på en av dem.

Även om mrmagics urna inte är så värst gammal, så är den vacker i formen och dekorativ - rent tidlös.

Comment

japp visst är det så

det verkar som kinesiskt porslin eller asiatisk porslin är både ett stort och och väldigt svårt område, menar de har tillverkat porslin ett tag där borta österut
            Ni kan väll posta några av era saker om ni vill vore intressant att se...

mvh mrmagic

ps ett stort tack för era svar & visat intresse ds

Comment

Working...
            X