Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Thekanna m tillbehör. Ursprung o ålder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Thekanna m tillbehör. Ursprung o ålder?

Hej!
    Undrar lite över den här thekannan och tillhörande sockerskål o mjölkkanna. Ursprung o ålder. Det står ju endast import på delarna och då går det kanske inte att datera dom. Tycker att dom känns asiatiska. Har jag rätt där?
    Tack på förhand

MVH JAGO
    Bifogade filer

Ingen som det poppar upp några tankar eller idéer hos när det gäller min theservis?

MVH JAGO

Comment

Hej jago...

Njaa jag är en riktig novis jag med, men tror att detta med import märkningen har att göra med att de införde en regel om att allt porslin som skulle exporteras var tvunget att ha denna märkning ( vågar inte gissa på årtal )., har även hört / kanske läst minns ej.
      Att enligt den själva, om det var japanerna eller kineserna kommer ej ihåg som själva ansåg att det var porslin som de tyckte var lite mindre bra än den som var för den inhemska marknaden.
      ( även fast man kanske inte såg några direkta fel på porslinspjäserna ).

mvh mrmagic
      The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Importstämpeln dyker upp någon gång runt 1915, och försvinner i början av 50-talet.

Dekoren är tryckt, och motivet engelskt. Men visst, på 1900-talet börjar man ju även i Kina och Japan att industriellt framställa porslin, så den kan kanske vara asiatisk.

Porslinmassan gör att jag tycker den känns mer Asiatisk än Engelsk.

Comment

Jag tackar så mycket för informationen.

MVH JAGO

Comment

Working...
          X