Visst borde det gå att hitta ursprung på den här tea caddyn då den är märkt. Har tillbringat ett antal timmar framför datorn och slåendes i litteratur, men ingen tur. Den skulle kunna ha ålder, men samtidigt så är den ju så bra i skicket vilket gör mig lite fundersam. Vad tror ni? Höjd ca 12 och bredd ca 5,5 cm och längd ca 7 cm. Dekoren är ju tydligt kinainspirerad, men tillverkning måste vara europeisk.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tea Caddy i fajans
Collapse
X
-
Vet inte riktigt vad jag skall tro...
Jag tycker bildspråket känns mer Japanskt än kinesiskt. Och då kan jag tänka mig att den mycket väl kan vara gjord där - fast med inspiration av europeiska motiv.
Tycker också den känns så olik europeisk fajans - visst är det någon sorts stengodslera? Annars vet jag inte riktigt vad jag skall tro, kan inte minnas att jag sett något liknande heller...
-
Ok, ja det var mest en tanke...
Märkningen liknar ju lite början på den på V. Duiin, på porceleyne schotel, gör visserligen polykromt och ganska vilt färgad fajans, men betyligt mer dämpad än din, som inte liknar något jag sett därifrån. Och krakeleringen - är det äkta krakelering eller något påmålat för att få det att likna porslin?
Dessutom vet jag inte om de skulle ha märkt på det här sättet... Antar att du får leta vidare. Berätta gärna om du hittar något.
Comment
-
Japp, jag får leta vidare och ska givetvis delge Er om något ljus går uppUrsprungligen postat av FBQ Visa inläggOk, ja det var mest en tanke...
Märkningen liknar ju lite början på den på V. Duiin, på porceleyne schotel, gör visserligen polykromt och ganska vilt färgad fajans, men betyligt mer dämpad än din, som inte liknar något jag sett därifrån. Och krakeleringen - är det äkta krakelering eller något påmålat för att få det att likna porslin?
Dessutom vet jag inte om de skulle ha märkt på det här sättet... Antar att du får leta vidare. Berätta gärna om du hittar något.
Krackeleringen är äkta och inget påmålat förresten.
Comment
-
Har erhållit lite divergerande uppgifter. Dels så hittade jag denna länk från ett bolag som erhåller information om sålda saker (de accepterade inte mitt kreditkort, så jag kunde aldrig se slutpriset):
Dessutom så fick jag svar från en av Hollands mer erkända antikhandlare och medlemmar av TEFAF. De dömde ut den som kopia från tidigt 1900-tal.
Jag håller nog med dem som dagligen handhar antika fajanser, de bör ju veta vad de talar om.
I varje fall är det kul att grotta runt i världen och leta efter information!!
Comment
-
Alla kan ha fel, även erkända antikhandlare, men tror nog att det lutar åt att den är en senare kopia. Å andra sidan tror jag den uppgiften är mer pålitlig än en säljare på e-bay som sätter ut föremålet som: "a must for all delftwar collections". (bolaget hade ju hämtat uppgiften från e-bay)
Tycker ju att kompositionen känns mera 1900-tal än äldre - men man bedrar sig ju ibland, särskilt på sådant man inte sett förrut.
Lycka till med letandet :-)
Comment
-
Även om letandet tycks vara över för Din del, så finns det en annan variant av benämningen tea caddies och det är tea canisters. Tea caddy ger fler resultat än tea caddies.Ursprungligen postat av E.B. Visa inläggHar erhållit lite divergerande uppgifter. Dels så hittade jag denna länk från ett bolag som erhåller information om sålda saker (de accepterade inte mitt kreditkort, så jag kunde aldrig se slutpriset):
Dessutom så fick jag svar från en av Hollands mer erkända antikhandlare och medlemmar av TEFAF. De dömde ut den som kopia från tidigt 1900-tal.
Jag håller nog med dem som dagligen handhar antika fajanser, de bör ju veta vad de talar om.
I varje fall är det kul att grotta runt i världen och leta efter information!!
Gjorde sökningar för ett par dagar sedan, och hade tänkt spinna vidare på signeringen, men eftersom det tycks vara en sentida variant från möjligen Holland, så låter jag stanna vid det. Glansen i glasyren och den glesa krackelyren talar också för det.
Här är i allafall vad jag fick ihop i länkväg, och som kan vara bra att använda vid andra fynd:
Historien om Tea caddies / canisters
Till formen, speciellt fötterna, lik Din, men äkta och ursprunglig från Kina:
En tennglaserad variant från England, c:a 1720:
En toppsida!
Comment
-
Tack för mer info Gideon. Om nu min teburk är en sentida Holländsk vet vi väl inte, men det handlarn motsatte sig var både signaturen och färgerna, som enligt honom var fel. Den får hoppa upp på Ufohyllan så länge, men som vanligt är all information med största tacksamhet önskvärd.
Comment
Comment