Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kryddburkar Villeroy & Boch [ID: Villeroy & Boch, Dresden, Tyskland]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kryddburkar Villeroy & Boch [ID: Villeroy & Boch, Dresden, Tyskland]

Köpte dessa söta krydd/förvaringsburkar på en loppiss i helgen. Försäljaren sa att de suttit i hans föräldrahem och var enligt vad han visste från 1930-talet.

Jag undrar om någon sett liknande och kan bekräfta tidsangivelsen, elleer har en annan åsikt.

Jag undrar även om ni tror att trähyllan de står på är original eller om den är av senare årgång (burkarna paassar ju inte in perfekt vilket får mig att tro att de ej hör ihop).

Last edited by Kaptenen; 2011-03-03, 15:33.

Dekoren är i vad jag vill kalla kontra-Jugend. Kan Du visa en bra stämpel från någon av burkarna?

Comment

Eftersom jag har likadana burkar, Gideon, ska jag ta ett foto i morgon när det är ljust. Om nu knasmamma hinner före, låter jag bli.
      p-son

Comment

Åh vad kul, då kanske du kan svara på om hyllan är tillhörande (har dina burkar en sådan?) eller om den kanske är av senarfe årgång.

Har inte hunnit ta någon bild ännu.

Comment

Ursprungligen postat av knasmamma Visa inlägg
          Åh vad kul, då kanske du kan svara på om hyllan är tillhörande (har dina burkar en sådan?) eller om den kanske är av senarfe årgång.

Har inte hunnit ta någon bild ännu.
          Jag har ingen hylla och kan inte svara på om den hör till burkarna.

Här kommer en burk och signering.
          Bifogade filer
          p-son

Comment

Officiellt upphörde stämpeln med vingar att användas 1909, enligt http://www.steinmarks.co.uk/pages/pv.asp?p=stein399 men eftersom dekoren säger mig att den är senare än 1909 och har en Import-stämpel (beställd med svensk text) så får vi vara källkritiska.
            Den här sidan gillar jag inte riktigt, eftersom de vill ha betalt, för att titta på vad de har i stämpelväg: http://www.marks4ceramics.com/SITEMAPfiles/index6.html
            Där ska finnas varianter fram till 1945.

Jag tror mer på runt 1920, men Peter S och andra kommer säkert att säga emot mig.
            Polssons trälock ser ut att vara i original, medan knasmammas verkar vara utbytta och anpassade till hyllan.
            Men det är bara vad jag tror...

Comment

Det finns ju lite på den här sidan också, här brukar jag titta för svenska stämplar men infon om v&b verkar svårtydd och liknande stämplar återkommer hela tiden.

Men det verkar som om de alla märktes "mettlach" från och med 31 om dwet stämmer i texten.

Comment

Det är tillverkningsorten som skiljer här, och det står ju Dresden, inte Mettlach i stämpeln.
                Ur http://www.porcelainmarksandmore.com...tlach_1/00.php
                "It should be noted that between 1923 and 1935, the factories located in Germany were grouped as a limited corporation with its main office in the city of Dresden."

Comment

Ok - så då är dom från 1923-1931?
                  Förvånansvärt sent, men visst. Jugendstilen har ju en ovanlig seghet, oftast mycket mer än vad man kan tro om man läser om deco-konstnärer, runt 1930 finns alla fall en hel del kvar. Var dock lite förvånad över att se gammelstavning använt så sent. Det står ju faktiskt Hafregryn. Men, man vet ju aldrig, kanske satt fabriken eller en svensk importör med ett gammalt lager av textmallar, som tyckte att man gott kunde spara pengar på att använda dessa mallar istället för att tillverka nya.

Comment

Kontra-jugend är en reaktion på art nouveau, strax innan art deco blev a la mode.
                    Men självklart kan jag ha fel, när man tänker på gammalstavningen - forumet är till för diskussioner och förhoppningsvis konklusioner.

Comment

Nej, som sagt, jag tror nog det kan stämma. 1923 är det redan omodernt, och finns inte så där jättemånga exempel på gammelstavning, men det är egentligen först runt 1920 den börjar förvinna ordentligt, så det är helt tänkbart. 1931 känns väl sent, men den behöver ju inte ha funnits kvar i produktion så sent.
                      Vad skiljer kontrajugend från reformjugend? Det här med 1900-talsdesign har ju egentligen inte varit mitt område även om jag råkat fara över området några gånger...
                      Tyckte att stilen på den här känns som reformjugend man kan se redan runt 1905...

Comment

Googlade lite och upptäckte att reformjugend är samma sak som kontrajugend

Comment

Ja det var ju det jag menade...att från 31 (eller 35 om man ska tro den engelska infon) så märktes alla burkarna mettlach och då måste denna vara äldre eftersom det står dresden.

Enligt min säljare var de ju köptaa kring 30-talet trodde han.

Kan inte stavningen bero på att man ville verka gammeldags då? Lite som deet kan vara nu för tiden?

Comment

Tror inte det. Stavningsreformen kom 1906, och de flesta böcker ändrar stavning sådär 1910-1915(20), de flesta varumärken och ortsnamn runt 1915-1925 - då var man mest mossig om man höll fast vid gammelstavning - det hade inte hunnit gå tillräckligt lång tid från att reformen gjordes för att det skulle kännas romantiskt gammeldags.

Comment

Hade man velat göra dem gammeldags romantiska hade de varit i barockstil och med staviningen: Neijlikor, Rijsgr˙n och Ingefähra istället

Comment

Working...
                              X