Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gul kruka eller krus? Ålder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gul kruka eller krus? Ålder?

Hej, har följt trådarna om allmogekeramik med stor glädje och faktiskt börjat bli intresserad av den typen av föremål. Men tyvärr är mina kunskaper ytterst begränsade. Så jag tänkte jag skulle lära mig lite mer. Köpte därför denna gula pjäs. Och har massor av frågor kring den. Det jag vet är att den är ca 36cm hög och verkar vara gjord av rödlera, med gul färg, + brunaktig dekor. Den verkar ganska välanvänd. Den har också haft ett hål mitt på, som är igensatt från insidan. Bifogar 4 bilder med hopp om att få reda på mer info.

1. Vad kallas pjäsen? Kruka, urna, amfora eller krus?
    2. Vad kallas dekoren i brunt
    3. Är det korrekt att det är rödlera?
    4. Hittar ingen stämpel, kan ngn utifrån bilden urusprungsbestämma den?
    5. Kallas det gulglasering?
    6. Ålder?

Tyvärr har jag inga böcker om äldre keramik, någon som kan rekommendera böcker eller sajter för att lära sig mer?

Tacksam för alla svar, jag vet att det finns ett par hängivna och kunniga samlare i detta forum som jag lärt mig mycket av.
    Bifogade filer
    - Nu har jag två! En liten samling...

1. Till formen man kan säga, att det är en amfora, men en moderniserad och något klumpig sådan - så att det kan stå för sig själv, utan att köras ner i sanden, eller sitta i ställ.
    2. Dekornamn finns inte. Den är ålderdomlig och vanlig runt Medelhavet.
    3. Ja.
    4. Svårt att svara på, men jag tror på någon av medelhavsländerna.
    5. Ja, den är ju gulglaserad, men inte blankt, som vi uppfattar till exempel gulglaseringen från gamla Höganäs, Tillinge och Bornholm. Det är en definitionsfråga för krukmakaren...
    5. Svårt att säga. Många krukmakerier utomlands är turistinriktade, och vill gärna få sin keramik att se ut så gammalt som möjligt. Det kan också vara 1800-tal, men för mif del känns det lagom att säga runt hundra år - utan att få hålla Din "amfora" i händerna.

Som motvikt visar jag en gul- och grönglaserad hänkelvas, som jag vet kommer från Kreta och är köpt där 1970. Den förra ägaren mindes inte riktigt var på ön den köptes, men antog att det var i en antikaffär.
    Också här känns runt 100 år som fullt rimligt.
    Bifogade filer

Comment

Gideon:
      Stort tack för svaren. Likheterna är ju slående, så då tror jag fått svaret. Hoppades på att det skulle vara en gammal svensk. Hur som helst så får den stå på landet med lite blomster i.
      - Nu har jag två! En liten samling...

Comment

Working...
      X