Hej, har följt trådarna om allmogekeramik med stor glädje och faktiskt börjat bli intresserad av den typen av föremål. Men tyvärr är mina kunskaper ytterst begränsade. Så jag tänkte jag skulle lära mig lite mer. Köpte därför denna gula pjäs. Och har massor av frågor kring den. Det jag vet är att den är ca 36cm hög och verkar vara gjord av rödlera, med gul färg, + brunaktig dekor. Den verkar ganska välanvänd. Den har också haft ett hål mitt på, som är igensatt från insidan. Bifogar 4 bilder med hopp om att få reda på mer info.
1. Vad kallas pjäsen? Kruka, urna, amfora eller krus?
2. Vad kallas dekoren i brunt
3. Är det korrekt att det är rödlera?
4. Hittar ingen stämpel, kan ngn utifrån bilden urusprungsbestämma den?
5. Kallas det gulglasering?
6. Ålder?
Tyvärr har jag inga böcker om äldre keramik, någon som kan rekommendera böcker eller sajter för att lära sig mer?
Tacksam för alla svar, jag vet att det finns ett par hängivna och kunniga samlare i detta forum som jag lärt mig mycket av.
1. Vad kallas pjäsen? Kruka, urna, amfora eller krus?
2. Vad kallas dekoren i brunt
3. Är det korrekt att det är rödlera?
4. Hittar ingen stämpel, kan ngn utifrån bilden urusprungsbestämma den?
5. Kallas det gulglasering?
6. Ålder?
Tyvärr har jag inga böcker om äldre keramik, någon som kan rekommendera böcker eller sajter för att lära sig mer?
Tacksam för alla svar, jag vet att det finns ett par hängivna och kunniga samlare i detta forum som jag lärt mig mycket av.
Comment