Köpte de här i söndags för att ha något att leta efter men har gått bet på dem. Finns liknande på nätet men bården är nästan alltid slät på tex UEs och de som är gjorda i tex tillinge. Gråaktig lera som ha blivit vitmålad på baksidan och endast några siffror. Någon som har sett den bården förut?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Väggtavlor
Collapse
X
-
Det är gamla, pressade fat i lackerad terracotta, och de är snarast tyska. Lite plus 100 år.
Thorvaldsen känner jag inte igen här, men det vore bra med bildjämförelser. Annars tänker jag mer på Gustave Doré och hans svartvita illustrationer, när jag ser på Jesus och kanske hans Pilatus.Last edited by Gideon; 2009-07-29, 22:43.
Comment
-
Gideon har rätt, det är terracotta som är målad.
Väggtavlor har inte varit av intresse men har sett, bland annat vid mitt besök på Grödinge, att det finns en hel del tidiga och de har varit målade och de väckte min nyfikenhet. I en av de små häftena från bornholm så såg jag en urna som hade en liknande bård så jag tog nog för givet att de var svenska eller danska och då med en förhoppning åt det svenska hållet.
"Brorsan" har varit i slagsmål eller i närkontakt med en råtta för näsan saknas
Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Är han inte bekant?
Håret, draperingen mm visar att det är Thorvaldsen som är "originalet". Det är nog en av de mest efterapade statyerna (efter Nike från Samothrake, kanske?).
Det här är mig veterligt första gången jag ser kritvit terracotta! Baksidan och de omålade statyerna är helt otypiska i färg. Närbilden på baksidan gör mig inte heller övertygad. Det ser väldigt tätsintrat ut... Vad händer om du lägger en droppe vatten på godset? En terracotta ska suga i sig vattnet!
Comment
-
Nyfikenheten tar överhanden
Nu har jag funderat länge nog över den här väggtallriken i målat lergods. Inte så stor (ca 18 cm diameter) som kommer från min mans gudmor, prostinnan Maria Forstheim.
Vem Ingeborg Evander var, eller var Willie är beläget har jag ingen aning om.
Men visst låter det skånskt?
På baksidan finns denna text och en för mig otydbar stämpel. Kanske kan det stå 84 någonting?
Det känns som om tallriken inte har svenskt ursprung men det är bara en känsla jag har.
Comment
-
Motivet går ofta tillbaka till Thorvaldsens reliefer, men i detta fallet tror jag inte det. Här verkar det vara en lätt anspelning på julen med en bordsjulgran och ved. Jag misstänker att fatet är tyskt men känner inte igen märkningen med 84 någonting.
Willie bör vara Villie by i Skåne.
Comment
-
Vackert fat!
Palmettbården påminner mig om ett likadant på ett tyskt fat med annat motiv, som avhandlades för ganska länge sedan, antingen här eller på AP. Minns tyvärr inte vilket företag som var aktuellt, men ska om det går att hitta i bildarkivet, eller anteckningarna igen.
Jag tror att den var rätt ny, när den inköptes av Alma Ingeborg, dotter till kyrkoherde Per Evander och Mathilda Helena Paulsson.
Ingeborg föddes i Kristianstad 1876 och familjen bodde året 1900 i Södra Willie, Villie (Malmöhus län, SKåne).
Det var lite besvärligt att hitta henne sedan, men till slut blev det:
Skoog, Alma Lovisa
Dalbyv 6
223 60 Lund
(Boendeadress 1 nov 1970)
Död 19/11 1970.
Kyrkobokförd i Lunds domkyrkoförs, Lunds kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven på samma ort.
Född 8/12 1876 i Kristianstad (Kristianstads län, Skåne).
Änka (25/11 1961).
Födelseförsamling i källan:
KRISTIANST (Kristianstads län)
Kanske hittar Du henne i Din släktforskning, Piperita?Last edited by Gideon; 2011-03-02, 19:09.
Comment
-
Ni är otroliga!
Tack till Både Kaptenen och Gideon
Tänk, jag hade inte ens sett vad keruberna bar på, än mindre lyckats lokalisera Villie. Ändå försökte jag söka på nätet.
Än en gång tack för era upplysningar som botat en del av nyfikenheten.
Piperita.
Comment
)så ligger Danmark nära till hands. RC eller B&G är båda tänkbara. För visst ser det väl ut som målad biskvi?
Comment