Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd vas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okänd vas

Hittade den här vasen på loppis. Lite kitschig, men ganska pampig, och när jag tittade på den tyckte jag att den såg på tok för välgjord ut för att vara nyare kitsch, tycker den ser ut att vara 1800-talsnystil, så jag passade på att köpa, den kostade mig alla fall bara en tjuga.
    Någon som känner igen märkningen och kan identifiera vasen, eller tror något annat om den?
    Bifogade filer

Trycker framtråden igen, bara några dagar sedan jag skrev den, men ändå.
    Såg Peter har varit inne, så han kanske vet? Tycker mig ha sett märkningen förrut, men kan inte alls minnas var...

Comment

Inte alls min avdelning... Har inte några feelings åt något håll.

Comment

Nu är jag väl ute och cyklar riktigt, men jag hade en nästan likadan för en tid sedan, och på den satt en etikett "Ystad Keramik". Först trodde jag att min urna/vas var falskskyltad, men det var den troligtvis inte.

Comment

Gustav53, du har inte bild på den kvar?
          Jag tror nog fortfarande på utomnorden... Skulle ju självkart ha gjort den noteringen på en gång, men ser ju att den verkar vara i fajans, med tennglasyr...
          Kan ju vara en nyare souvernir från sydeuropa, men jag tycker den verkar för välgjord och den känns stilmässigt så nära det sena 1800-talet...

Comment

Märkningen verkar ju likna ett Doch jag kom att tänka på Deruta, men det mesta jag hittade på bildgoogling var äkta och kopior på 1400-1500-talsmajolikan, inga nystilspjäser...

Comment

Efter mycket letande så hittade jag en bild på urnan. Nu när jag ser den igen, så blir jag nog lite tveksam.

Comment

Ursprungligen postat av Gustav53 Visa inlägg
                Efter mycket letande så hittade jag en bild på urnan. Nu när jag ser den igen, så blir jag nog lite tveksam.

En likadan har jag haft och alltid trott att det var Nittsjö? Ett enda stort R under som jag då tydde till Rättvik och jag hade för mig att det var en Nittsjöstämpel. Golvurnan är numera bara spillror så kort på signeringen finns inte. Ystad har jag inte ens tänkt på.

FBQ:s vas är en konstig en, om det är tjock glasyr så tippar jag spanien/italien men har faktiskt en liknande som är kallmålad och den är engelsk. Kan inte riktigt se vilken sorts glasyr det är på FBQ:s.
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Den röda etiketten syns faktiskt i bild. Den sitter precis ovanför den översta blomman.

Comment

Vet inte om jag tycker glasyren är tjock, men det är en vit, heltäckande glasyr över hela ytan, så när som på några ställen runt mynningen och nere vid foten där glasyren inte riktigt täckt, och ett ställe vid mynningen där den fallit bort. Den ser ut som en tennglasyr, och färgerna som är ganska bjärta känns mera som tennglasyrfärger.

Gustaf53:s golvvas verkar vara lergods, den ser ut att ha en klar blyglasyr invändigt, och färgerna är mattare, dessutom ser blommorna mest ut att vara inspirerade av svensk allmogestil.
                    Tror inte att R betyder Rättvik och Nittsjö. NS-Sweden stämpeln börjar användas 1934. Har sett några äldre saker, har ett blomfat som är äldre Nittsjö och har fabriksnamet Nittsjö i fyrkant inpressat, har sett saker som varit märkta med ett inpressat Rättvik, men det är riktigt gamla saker, från 1800-talet, fabriken startar ju redan 1847. Den här golvvasen är ju inte så gammal...

Comment

Working...
                    X