Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd tekopp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Okänd tekopp

    Hej!

    Kan någon möjligen säga vad denna kopp kommer ifrån?

    Jag fick den i present av en gammal moster 1964 (på min myndighetsdag).
    Vi var många kusiner som fick varsin kopp just när vi fyllde 21.

    Vad jag hörde då, var att att den ingått i en teservis som min mosters svärmor erhållit som lysningspresent. Nu är vi tillbaka på gissningsvis sent 1800-tal.

    Koppen numrerad och fatet har en suddig stämpel som synes.

    Idag är den i mitt första barnbarns ägo.

    Vore synnerligen glad om jag kunde få lite kunskap om den.

    Tack på förhand. Lars F
    Bifogade filer
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

  • #2
    En relativt fri kopia på japanskt imariporlin, väldigt europeisk i stilen.
    Modellen ser ut att vara som du säger, sent 1800-tal. Känner annars igen stämpeln, har sett den förrut på relativt gammalt fältspatsporslin från slutet av 1800-talet.

    Mycket fältspatsporslin importerades vid den här tiden från tyskland, men jag törs inte säga något om hur det är här...

    Comment


    • #3
      Typ England. Det fanns massor av tillverkare av denna typ i Stoke-on-Trent.
      Stoke-on-Trent and the North Staffordshire Potteries - Ceramic and Pottery Marks, History, Photographs and Maps of Stoke-on-Trent, Tunstall, Burslem, Hanley. Stoke, Fenton and Longton,

      Här finns massor av information (nästan för mycket för att det ska bli lättanvänt. A-Z av olika slag är en bra ingång... Förresten: Står det ett dekornamn under medaljongen?

      Comment


      • #4
        Tack FBQ och Peter S för era svar.
        Kanske lite kött på benen.

        Förresten: Står det ett dekornamn under medaljongen?


        Peter S: Medaljongen är mycket suddig. När jag förstorar upp bilden kan man med god fantasi tyda den ev. texten under medaljongen som: Diana.
        Eller något åt det hållet.
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

        Comment

        Working...
        X