Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Queres Fiado Toma.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Queres Fiado Toma.

Vad har jag släpat hem?? Har googlat och tror att texten är på Portugisiska.
    Figurinen är 30 cm hög och 20 cm axelbred. Röd keramik. På baksidan en liten pappersetikett där det står 42000 med blyerts.
    Bifogade filer

Ja, inte blev jag klokare av en engelsk förklaring...
    Antarctica stands as one of the most breathtaking yet challenging places on Earth for photography. The vast white landscapes, stunning icebergs, and incredible wildlife create scenes that most photographers only dream about capturing.However, the extreme cold, unpredictable weather, and harsh conditions mean that success requires more than just a good eye for composition.Proper preparation and

Comment

Nej jag blir inte klokare. Googlar och läser. Försöker hitta vad de korsande händerna betyder osv. HJÄLP.

Comment

Direkt översättning tycks vara "skulle spunnen? Toma" . Letar vidare. HJÄLP.

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
          Nej jag blir inte klokare. Googlar och läser. Försöker hitta vad de korsande händerna betyder osv. HJÄLP.
          Vad jag förstår av den Engelska översättningen som innebär:
          En särskild gest med halva fingrar som betyder att man visar motsträvighet och oförskämdhet. Portugisiska folket använder denna gest för att med humor för att visa sitt missnöje mot landets Sociala och Politiska beslut.
          ________________________________________________________________________
          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
          Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Queres = vill du ha. Fiado (ingen aning) Toma= varsågod

Comment

Detta ar nagon som saljer nagot.....den som vill kopa sager, "kan jag fa den och betala senare?. Svaret fran var "gubbe", "Vill du ha den", (fiado)? stick!!!
              Armrorelsen ar ett "fuck off", (Toma).
              Fiado, (in confidence)( i fortroende).....
              ("Toma"), allt ifran, Varsogod, har har du, till till F,Y.........
              Saludos!!!
              Last edited by Andres; 2009-06-20, 21:17.

Comment

Tack för svar. Jag har inte blivit mycket klokare, bara lite.

Comment

Det glader mig!!!

Comment

Jag gogglar o letar och kommit fram till att Rafael Bordalo Pinheiro, en Portugisisk keramiker och, som jag tror, samhällskritiker har något med gesten att göra.
                    Last edited by Kolmårdstrollet; 2009-06-22, 00:33.

Comment

Jag har bott 15 ar pa Iberiska halvon och det har ar en av de vanligaste gesterna som du kommer i kontakt med nar nagon ar missnojd. I min text ovan forsokte jag klargora situationen med bade vad texten och gesten betyder, prova att lasa texten igen.......

Comment

Ja Andres jag har förstått. Det är en vanlig gest för att visa missnöje. Jag vill bara veta lite mer.

Comment

Working...
                        X