Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amfora

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Amfora

Hittade denna vackra amfora vid ett dyk i
    stockholmsområdet nyligen.
    Får känslan av att den kan vara mycket gammal.
    Är formen specifik för en viss tidsperiod?

Mvh Danne
    Bifogade filer

Hittade en snarlik i boken.Av krukmakarens lera.
    Utgiven i samband med en utställning som
    Riksantikvarieämbetet och Statens hisoriska
    museum anordnade. Typen är medeltida men
    åldern på din kan nog bara en expert avgöra.

Comment

Typiskt stengodskrus, började importeras till Sverige ifrån Tyskland på 1200-talet och modellen med drejade fingerlinjer med tilltryckt fot användes fram till runt mitten av 1600-talet. Brukar vara saltglaserade. Din ser ut att vara från 13-1400-talet men det är mer en gissning på känn ifrån min sida snarare än grundat på några vetenskapliga karakteristika. Mycket trevligt fynd som man gärna hade gjort själv!

Har du rapporterat fyndet? Medeltidsmuseet i Stockholm skulle säkerligen vara intresserade av att få veta var någonstans du gjorde fyndet.
      Last edited by Jung_Kee; 2006-09-01, 21:30.

Comment

Dryckeskrus

Instämmer med "Jung_Kee" Ett vanligt förekommande modell på dryckeskrus under medeltid till 1600 främst i Nordeuropa.
        Har precis fotat mina, vilka tyvärr inte är egna fynd utan som jag inköpt från Tyskland och Holland.
        Höjden på dessa är mellan 18,5 - 27 cm.
        Bifogade filer

Comment

Det var ju riktiga doning!

Comment

Är en njutning att se på. Har min kopia av 1600-tals ölglas, är också en njutning att se på så förmodligen är man skapt med en gen från den tiden.
            Än om det är en kopia så känns den inte fel eftersom det skall ett visst kunnande även i dag för framställningen + att formen är så tilltalande.
            Har ett annat glas här frånsamma tid, det är något visst som Peter tydligen inte uppskattade.
            Bifogade filer

Comment

Med tanke på hur mycket öl det dracks då så är det skrämmande att de redan då försökt begränsa intaget genom glasens formgivning. Alla dessa knölar och knoppar kan inte vara bekväma att hålla i. Här var det verkligen så mycket pynt så att funktionen sätts ner, vilket jag tycker är en dödssynd!

Eftersom du påpekar mitt ställningstagande måste jag få redovisa det också!

Comment

För min del är det något extra ett kunna "knapra" på en utstickande detalj av ett föremål man håller i handen. Detta glaset är lite extremt men det var kanske en extra garvad typ som föredrog ett med riktigt riv.
                Peter du måste fixa fram ett sådant glas så du får prova.
                Har en liten jade pryl som ligger på skrivbordet, när man håller den i hande så uppsökes automatiskt någon vass kant.
                Detta är inte något unikt för mänskligheten, men i dagens läge är det väl enbart biran som gäller och det har ingen större betydelse i vilket glas.

Comment

766 varför måste du ratta o redigera dina bilder till oigenkännlighet? hade varit trevligare att se ditt glas som det ska vara.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Detta glaset är inte mitt så det var uteslutet att inte sätta sig personliga prägel på det. Men å andra sidan så är det mitt nu, det är kanske något för dig att praktisera.
                    Jag har inte förvrängt det på höjden ej heller på längden så i princip är det som i begynnelsen.
                    Skall se om jag inte ken fixa till det ytterligare, du får ropa hej när det blir för "bra".

Comment

Jag kan inte hjälpa att det för mig ser riktigt bra ut, känns yttrest tillfredställnade att titta på.

Comment

Eftersom du lägger ut bilden till allmänt beskådande är det väl inte din egen tillfredsställelse i detta det handlar om? du kan väl sitta och titta i ditt bildarkiv på alla möjliga förvridna bilder utan spretiha kommentarer från "vilsna" damer på Internet!!
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tråden om Amfora - lergodskrus

Försök att hålla er till diskussionen om vad denna tråd startats för.
                          Man blir smått less när ordvrängeri och lustigpettrar dyker upp och demolerar var och varannan tråd.

Detta slutar bara med att alla seriösa med sakliga frågor och svar lämnar forumet.....
                          Ett tips och en vädjan! Skapa en egen tråd för ordvrängeri etc.
                          Last edited by Glasdykaren; 2006-10-27, 12:08.

Comment

Trevlig diskussion du har med dig själv 766.
                            Jag gav tråden namnet "Amfora" för att jag inte riktigt visste
                            vad jag skulle kalla mitt fynd.
                            Meningen med det här forumet är väl att man ska kunna få
                            lite hjälp och kunskap när man behöver och dela med sig om man kan?
                            Nå, du har inte bidragit med nåt utan bara geggat ner tråden
                            till oigenkännlighet

Tack glasdykarn, fina bilder och bra åsikter.

Comment

OK, 766, nu räcker det! Förvänta dig att bli kontaktad av Bruce.

En hoper irrelevanta inlägg raderade, för övrigt...

/cjf (moderator)

Comment

Working...
                              X