Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Assietter [ID: Porzellanmanufaktur Fraureuth, Niederlassung Wallendorf, Tyskland]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Assietter [ID: Porzellanmanufaktur Fraureuth, Niederlassung Wallendorf, Tyskland]

hejsan!
    är ny här på forumet men hoppas att det finns någon kunnig där ut som kan hjälpa mig
    ärvde en 12st tallrikar och en skål av min mormor., tyvärr han jag aldrig fråga henne om historien bakom dem. är det någon som känner igen dem eller stämpeln och kanske kan berätta något mer om dem.
    Alla är handmålade och alla har en varsin blomma, och dem är undertecknade R.P vilket jag även tror att de står i stämpeln.
    Tack på förhand
    Anna
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-24, 17:59. Anledning: Sammanfogat två trådar

Stämpeln står för Porzellanmanufaktur Fraureuth, Niederlassung Wallendorf (1919-1926).
    "After the end of the war the factory was taken over by the porcelain factory Fraureuth which in the meantime had also acquired the porcelain decoration studios in Lichte. Threatened by various financial problems they used the Wallendorf facility as a special arts division until Fraureuth went bankrupt and the Wallendorf location yet again had to be closed for the larger part of the year. During the time as decoration studio the factory of course did not use any other marks than the Fraureuth versions."

Mer på tyska:
    Bifogade filer

Comment

Fraureuth

Har ärvt uppläggningsfat med märkningen Fraureuth Germany. Har läst Gideons tidigare inlägg om den här fabriken och också tittat på den sida med märkningar som används under åren. Hittar ingen som finns just på mina fat. Dessutom stod det att fabriken stängdes 1926 (tror jag) men kan inte tänka mig att faten är så gamla. Nån som vet mer?

Click image for larger version

Name:	Fraureuth 01.jpg
Views:	1
Size:	22,5 KB
ID:	488209

Click image for larger version

Name:	Fraureuth 02.jpg
Size:	25,8 KB
ID:	488210

Comment

Jag tycker att dekoren mycket väl kan vara från 1915+-, så jag ser inget märkligt i att uppläggningsfatet är tillverkat 1926 eller tidigare.

Comment

Fraureuth ovanlig servis

Hej jag har hittat en vad jag tror är en ganska ovanlig servis hemma hos min kära moder.
          Det som jag kunnat luska fram själv är att porslinet är från Fraureuth porslinsfabrik i Tyskland.
          Företaget gick i konken 1926. Om man ser på stämpeln så skall den vara tillverkad mellan 1899-1926.
          Detta är tyvärr allt jag vet, så om någon vis människa skulle kunna berätta något mer skulle det vara välldigt kul.
          Tex mer exakt år, namn på serien, kanske till och med vad man skulle kunna få för en sådan servis. Tror att den är
          i det närmaste komplett.Click image for larger version

Name:	IMAG0224.jpg
Size:	27,5 KB
ID:	538492Click image for larger version

Name:	IMAG0222.jpg
Size:	32,4 KB
ID:	538491

Tack på förhand.

Comment

Fraureuth använde sig av form-/modellnummer och dekornummer. Utifrån dekoren bör den vara tillverkad 1910-1926, då var det populärt med dessa smala rosbårder med inslag av svart och guld.

Terrinen skulle möjligtvis kunna likna denna?

Comment

Working...
            X