Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Noritake Nippon [ID: Noritake Co Ltd, Nagoya, Japan]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Noritake Nippon [ID: Noritake Co Ltd, Nagoya, Japan]

Jag skulle bara vilja presentera en ny tråd. Och bara nosa något litet på ämnet. Äkta Noritake Nippon porslin skall vara tillverkat mellan åren 1891 till 1921. Noritake var orten/fabriken och Nippon landet, alltså Japan. Porslinet tillverkades nästan enbart för export till USA. Produktionen startades av en japansk affärsman efter besök i USA, har någon berättat. Länge hade amerikansk medelklass trängtat efter det vackra handmålade japanska porslinet. Därför är det väldigt insmickrande, nästan överdrivet dekorerat. Äkta Noritake handmålat porslin kan samtidig vara fullständigt fantastiskt. Man blir helt betagen i konstnärernas yrkeskunskap.
    Nu finns det lika många kopior som riktiga Nipponprylar. Jag tycker att man för det mesta kan se skillnaden. Framför allt kan man vara observant på stämplarna så att man inte betalar mycket för något som, i alla fall på papperet, inte är värt något.
    Jag har hittat seriösa kanaler för inköp av nippon-porslin, och trots att det är över 100 år gammalt och enastående målat så kostar det inte så mycket.
    Jaha, jag låter nyfrälst, jag vet. Men det är härligt! Här nedan en address med en varning för fake-Nippon och så ett par bilder på äkta Noritake! Den ena är jag lycklig ägare till.

Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-01, 12:34.

Har kan du lasa lite historia om Noritake. Sa vitt jag vet gors mest bruksporslin idag. En kund var lange Japan Airlines och andra flygbolag fran fjarran ostern, kanske fortfarande jag vet inte sa sakert. Dom anvande porslinet i forsta och business class.....

Comment

Antar att du redan har de utmärkta böckerna av Van Patten? Har dem om du skulle behöva någon hjälp med någon av dina pjäser.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Tack Tingeling! Uppskattas verkligen! Men nej,nej har ingen litteratur om detta alls. Jag blir bara sådär entusiastisk ibland! Men tror du att man kan låna Van Patten på bibliotek? Det vore intressant att lära sig mer om ämnet, det tangerar andra saker som jag är lite intresserad av.

Comment

Vet faktiskt inte om de finns på biblioteket, har köpt mina genom en vän i USA.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Working...
          X