Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En riktig porslinsbakelse

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En riktig porslinsbakelse

Var bara tvungen att fotografera denna "gräddbakelse" av porslin där den stod i fönstret på ett av de skånska slotten.
    Kan den vara gammal eller är det en stilkopia? Lyckades kika som hastigast på undersidan. Ingen märkning vad jag kunde se. Ihålig och vitglaserad utom "fotringen" som var oglaserad.

Smaskig är den hursomhelst.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Välarbetad 1900-talskopia. Hade den varit äldre så hade den inte haft så mesiga färger. Det ser ut som underglasyrmålning i beige, grått och blågrått. Sättet att placera bloomor på de mest omöjliga ställen (damens barm, bl.a.) tyder också på en senare stilkopia. Jag skulle tippa Spanien, som är en stor tillverkare av moderna figuriner i gammal stil.

Comment

Just den anemiska färgsättningen gjorde mig misstänksam.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Ursäkta en idiot.

Med risk för att framstå som komplett idiot så måste jag få fråga, hur gör man en sådan figur? Jag tänker då rent praktiskt. Om den gjuts i en form hur i hellsike får dom ur den i en bit? Att idag med silliconform kunna göra en sån sak kan jag "kanske" förstå men det är ju ett modernt matreial.

Mvh/Urban

Comment

Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
          Ursäkta en idiot.

Med risk för att framstå som komplett idiot så måste jag få fråga, hur gör man en sådan figur? Jag tänker då rent praktiskt. Om den gjuts i en form hur i hellsike får dom ur den i en bit? Att idag med silliconform kunna göra en sån sak kan jag "kanske" förstå men det är ju ett modernt matreial.

Mvh/Urban
          Mycket bra fråga.
          Konfucius

Comment

är det inte lite byggsats över det hela? man har ett gäng olika figurer som man knåpar och klistrar ihop till en liten pjäs, eller är det för simpelt?

Comment

Jodå. Ofta är det småbitar som gjuts för sig och som klistras ihop med slicker (lös lermassa) till rätt utseende. Så här intrikata figurer gör troligen att armar och grenar är egna bitar t.ex.

Comment

Working...
              X