Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porzellan- und Feinsteingutfabrik Max Roesler, Rodach

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Porzellan- und Feinsteingutfabrik Max Roesler, Rodach

Jag är så glad att jag hittat fram till PES och kommer nog att bli en flitig frågare en tid framöver. Är verkligen inte någon expert på någonting, men har många ögonstenar i skåpen som jag gärna vill veta allt om.

Snart är det dags att damma av och ställa fram de här sakerna på bordet.

Ägghöna kan man kanske inte kalla den - jag brukar säga "äggterrinen". Tysk är den förstår jag, men vad mer? Någon som kan tyda stämplarna?

Setet med de små äggformade saltströarna har ingen märkning. Kanske lite enklare och billigare tillverkning, men jag älskar det ändå. Finns det något att säga om det tro?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2012-05-28, 22:42. Anledning: Slagit samman inlägg som rör Max Roesler, Rodach
    skogis

DRGM står för Deutsches Reich Gebrauchsmuster (Tyska riket registrerad design) och tillverkaren är Porzellan- und Feinsteingutfabrik Max Roesler i Rodach. Just den här stämpeln registrerades 1 april 1930 och äggterrinen är troligtvis tillverkad under 1930-talet.
    Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

Comment

Tack så jättemycket för informationen, Kaptenen!

Kan den verkligen vara så gammal som från 1930-talet? Jag blir helt förundrad! Den är så fräsch och fin, inte en krackelering, missfärgning eller annan skråma. Formgivningen känns ju inte heller särskilt gammalmodig.

Inte för att jag någonsin tänker sälja den, men ändå, tror du att det finns något litet värde i den?
      skogis

Comment

Hålet i mitten gör mig lite förbryllad, saknas ev ett saltkar?

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Hålet i mitten gör mig lite förbryllad, saknas ev ett saltkar?
          Det har jag faktiskt aldrig funderat på, men nu när du säger det så ... Fast det verkar kanske lite opraktiskt att sträcka sig över äggen mot saltkaret.

Hålet är ganska stort och terrinen är ihålig. Kanske det var tänkt att man skulle fylla den med varmt vatten för att hålla äggen varma och att det i så fall funnits en propp eller ett lock.

Undrar om det finns någon sajt i Tyskland där man kan få svar.

Jag fick iallafall en idé nu - man kan ju sätta några blommor där i mitten. Det kanske ser trevligt ut med äggen runt omkring.
          skogis

Comment

Vit gallerkorg [ID: Porzellan-und Feinsteingutfabrik Max Roesler, Rodach, Tyskland]

Gjorde ett osett inropp på auktion i går. Såg ett par äpplen, från Tillinge tror jag, och även den här lilla korgen. Tänkte kanske den också... men den är förmodligen tysk. 10x10 cm. Handtaget är flätat. Nummer, djupstäplade i botten 5886, under 00 sedan vid färgstämpeln ett K . Nån som vet?
            Bifogade filer
            Last edited by Kaptenen; 2011-03-03, 14:44.

Comment

Påminde redan uppifrån om Max Roesler, Rodach. Stämpeln bekräftade, trots att den saknade mittpartiet.
              Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

Comment

Tack Peter du är en pärla

Comment

Roesler, vas [ID: Porzellan- und Feinsteingutfabrik Max Roesler, Rodach, Tyskland]

En rolig vas! En fundering, finns det många sådana i Sverige?
                  Bifogade filer
                  Last edited by Kaptenen; 2011-03-08, 11:36.

Comment

Jag får nog formulera om min "konstiga" fråga =)
                    Max Roesler Rodach, vaser, är det nåt att satsa på och samla eller är de svåra att få tag på i Sverige?

Comment

Jodå, jag tycker att de är värda att satsa på - de som är välgjorda och inte synbarligen glaserade i all hast.
                      I det här fallet har omsorg lagts ner.
                      Inte svårt att hitta på loppisar och på nätauktioner faktiskt - de flesta säljare vet inte heller vad det är de har, och säljer därför för femmor och tior idag.
                      Marknaden finns i Tyskland, Polen och Tjeckien och samlarna suger som bäst upp det bästa som gjorts av MR, precis som med många andra mindre kända keramikföretags produkter. Bûnzlaus är ett sådant exempel.
                      Mycket som finns hos oss i Norden, saknas också i ursprungsländerna, utbombade som de blev i omgångar...
                      Last edited by Gideon; 2010-07-22, 19:09.

Comment

Tack så mycket för svaret!
                        Jag la aldrig märke till MR tidigare. Men ärligt talat så är det bara nu jag har blivit riktigt intresserad av fin porslin och keramik.
                        Jag ska se om jag hittar flera fina exemplar att ställa på hyllan. Tänkte först att sälja vasen på tradera, eftersom den sticker ut så att säga bland andra vaser jag har men nu behåller jag den! Blir säkert flera med tiden!

Comment

Stämpel vilket företag [ID: Porzellan- und Feinsteingutfabrik Max Roesler, Rodach]

Click image for larger version

Name:	126041181_1.jpg
Views:	1
Size:	23,6 KB
ID:	517604Click image for larger version

Name:	126041181_4.jpg
Views:	1
Size:	16,0 KB
ID:	517605Undrar om någon vet vilket fabrik/land denna bygelskål kommer ifrån och vilken fabrik som tillverkat den ?

Tackar på förhand
                          Last edited by Kaptenen; 2011-07-18, 17:08.

Comment

Tillverkaren av den skål med hänkel är Porzellan- und Feinsteingutfabrik Max Roesler i Rodach, Tyskland tiden strax före 1923 är min gissning utifrån stil och uppgifterna på

Kan du tyda de inpressade siffrorna?
                            Last edited by Kaptenen; 2011-07-18, 17:08.

Comment

4914 om jag kan tyda det rätt med luppen

Comment

Working...
                              X