Sånt här brukar jag gå förbi och inte ens lyfta på, men den här var såpass välgjord att jag stannade till och till och med pungade ut med 15:- för att släpa med den hem. Fatet är dryga 30 cm i diameter och omärkt. Tycker motivet ser japanskt ut, eller italienskt kanske? Godset känns europeiskt.... Vad tror Ni om ursprung och ålder. Skulle man ha lämnat det där på loppisen eller? Hemma kommer den aldrig upp i varjefall, det har frun klargjort.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stort väggfat
Collapse
X
-
Bra fråga! Kanske Japanskt/Italienskt? Jag tror inte den här typen av flintgods har gjorts i Japan. Allra troligast är det en italiensk tolkning av Japan... Det som är intressant är att den är gjord i screen-tryck, med samma teknik som tapetschabloner alltså. Eventuellt med sprutmålning istället för svampning, vilket alltså hänför den till kategorier snabbt ihopfixade turistsouvenirer...
Att det ska vara så svårt att avgöra, jag hade känslan att den var målad. Ja då får den väl gå med i loppiskartongen som jag och grabben samlar ihop till nästa vecka.
Comment