Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål? [ID: Bunzlauer Keramischen Werkstätten Reinhold & Co, Bunzlau, Tyskland]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skål? [ID: Bunzlauer Keramischen Werkstätten Reinhold & Co, Bunzlau, Tyskland]

Hej! Den här skålen har jag ärvt av en moster. Jag har alltid undrat varifrån den kommer och hur gammal den är. Det finns någon slags logotype i botten. Kan vara R&C - det står också 317 och en 2:a i botten. Den är i två olika blåa nyanser och mönstret i botten kan tolkas som blommor eller kanske fåglar??? Glasyren är lite ojämn inuti men slät och fin på utsidan. Ändå ger hela föremålet en lite primintiv råare känsla. Den känns gammal.

Snäll ni som kan så mycket om gammalt porslin (eller vad det nu är...) Hjälp mig att reda ut varifrån och hur gammal denna skål är. Har ni dessutom en aning om den har något värde så vore det kul att veta.

Stort TACK på förhand. / Lars
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-03, 15:46.

förbättrade bilden så det blev enklare att se...kanske nån känner igen den
    Bifogade filer
    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Den ser äldre ut..Skulle jag våga mig på en gissning så skulle det vara Irland el. Skottland 1850-1900.

Comment

kan man få se en bild på skålen uppifrån?
        livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
          kan man få se en bild på skålen uppifrån?
          Här kommer två bilder uppifrån // Lars
          Bifogade filer

Comment

Det är en vacker skål Du har, lars56.
            Jag har också länge undrat vilken fabrik märkningen står för, eftersom jag har några vaser därifrån. Tillverkningstiden kan ligga någonstans under åren 1900-20.
            Tidigare var jag inne på det engelska spåret och Pilkington, men det avvisades i mail av Pilkingtonsällskapet, och andra diskussionsforum på nätet i England och Tyskland kunde inte ge andra besked. Inte heller annars så välinformerade Marshall hos http://www.porcelainmarksandmore.com/ kunde göra det.

Det är märkligt, eftersom vi nu har ett antal föremål av bra kvalitet, som bevis på att R&c funnits i verkligheten. Tyskt/österrikiskt ursprung tror jag dock på nu, i och med inköpen av dem med påskriften ”Handgemalt” i grönt.
            Kanske är det så trist att fabrikens historia helt enkelt blev bortbombad under något av de två världskrigen? Det är dock bara en spekulation av mig och det finns säkert experter i Tyskland som kan ge säkra besked. Det gäller bara att hitta dem.
            Bifogade filer

Comment

Tack för ditt svar Gideon. Kula att se att det finns fler föremål från tillverkaren. Jag får fortsätta att leta. Jag har dock sett enstaka föremål på auktionssajter med beteckningen R&C och då har ursprungsland varit Tyskland. Så jag lutar lite åt det också. Som sagt - det är bara att fortsätta leta ledtrådar. :-)

M v h Lars

Comment

Hej Lars!
                Jag har en precis likadan skål som du så jag är lika intresserad av att veta vem som tillverkat den och även värdet förstås. Jag är prenumerant på tidningen antik och auktion och jag tänkte att jag skulle ställa en fråga där om skålen. jag hoppas att det är OK att jag lånar dina bilder till frågan?
                MVH
                Ulrika

Comment

Tillverkaren är Bunzlauer Keramischen Werkstätten Reinhold & Co. i Bunzlau i Schlesien.

Lite mer från Bunzlau finns här http://www.precisensan.com/antikforu...light=Bunzlau:
                  Feinsteinzeugfabrik Julius Paul & Sohn i Bunzlau i Schlesien och fabriken var verksam mellan 1893 till 1945. Dekorationen är typisk för denna typ av keramik och kallas Pfauenaugen dvs påfågelsögon. Här är ett lite mer utförligt svar.

Comment

Tack Kaptenen för ditt svar!

Då fick både jag och Lars veta vem som tillverkat skålen.

MVH
                    Ulrika

Comment

Working...
                    X