Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Qianlong eller vad???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Qianlong eller vad???

Köpte ett som jag tror kinesiskt fat ifrån Qianlongperioden men jag blir inte klok på märket undertill.Någon som vet nåt?
    Bifogade filer

Har far du leta sjalv...Lycka till!

Comment

tack för tipset men jag har redan varit där o letat febrilt och inte lyckats hitta märkningen

Comment

Har tittat lite nu och ser att din märkning är exakt likadan som min - fast din är mer noggrann och därför mer lättläst. Efter att ha sett det tittade jag lite i mina porslinsböcker, och upptäcker då att märkningen inte är kinesisk utan japansk - har dock inte kunnat utläsa vilken provinsen är...

Comment

Jahaja japanskt ,spännande.....Det är bara att forska vidare.

Comment

Tror att det handlar om porslin från Kutani - en Japansk provins; kan passa på att lägga in två bilder på 1800-talsstämplar därifrån från "Porslinsmärken från hela världen". Testade att söka på nätet men lyckades inte hitta så mycket - vi får fortsätta leta vidare
            Bifogade filer

Comment

Har nu inköpt två djupa tallrikar på auktion med samma motiv och märkning.De uppgavs vara kompaniporslin från 1700-talet.Har även fått svar från Jan Bäckman och hans åsikt om mitt fat.Svaret kommer i Nästa Antik &Auktin.Han trodde att det var relativt nytillverkat och kom från Vietnam el.Korea...Who knows....
              Bifogade filer

Comment

Jag känner igen det här fatet eller ett som har haft motsvarande signering från troligtvis Tradera. Jag reagerade på att det hade fotring och var glaserat på undersidan och hade någon form av signering i detta fallet vad man kanske skulle kalla "shop mark".
                Det är ovanligt att exportporslinet under Qianlong är märkt. Jag får också en känsla av att dessa tallrikar är tjockare i godset än vad de under 1700-talet oftast var. Jag vet inte om Du har kommit i kontakt med den "ostindiska" servisen tillverkad i Kina som IKEA lanserade i samband med sin 1700-talskollektion. Dessa tallrikar är hursomhelst betydligt kraftigare än vad originalen är.

Nästa sak som gör att jag ställer mig lite undrande är att Du har haft turen att vid två olika tillfällen finna 3 delar i mycket gott skick från vad som av bilderna framgår tycks vara samma servis. Det som skiljer mest är just märkningen.

Finns det några tecken på användning eller att de har rullat på havet ett år tallrik mot tallrik. Brukar vara en svag nötning av glasyren där foten ligger an mot tallriksspegeln?

Comment

Mängden grus på stekfatets fot känns som det är medvetet, däremot verkar tallrikarna jämna och fina och utan rester av grus som fastnat vid bränningen.
                  Last edited by Kaptenen; 2009-01-08, 10:48.

Comment

Det ovala fatet är "tjockare" med mörkare glasyr än de två tallrikarna.Det ovala fatet är lite repigt i glasyren samt slitet m.gammal liten nagg på kanten.Tallrikarna är båda kantstötta runtom.Har förövrigt två andra "riktiga"Quianlongtallrikar utan märkning undertill med annat motiv på de har samma känsla,tunna och med lite ljusare glasyr.Har hittat bild på servis med samma dekor som sålts på Autionsverket i Uppsala.Tyvärr ser man ju inte baksidan...
                    Bifogade filer

Comment

Nu har Jan Bäckman svarat igen!!

Här kommer en kopia på svaret om mina två tallrikar:
                      Denna gång har du hittat tallrikar från 1700-talet men med en mycket ovanlig sigillmärkning. Tallrikarna är tillverkade i Kina omkring 1740 troligen för engelsk marknad. När det gäller sigillmärken av detta stiliserade slag har vi liten kunskap om vad de skall betyda. Vanligast hittar man dem på 1600-talsporslin, men de är mycket ovanliga på exportporslin under 1700-talet. Jag har letat i all den litteratur jag har och inte funnit något liknande. Gällande måleriet kan man konstatera att dekoren på ditt tidigare fat helt kopierats efter detta mönster (som inte är direkt ovanligt). Ser vi i botten på det första fatet har vi ett säreget stelt märke av en typ som överhuvud taget inte förekommer på kinesiskt porslin. Det har också en stor oval ring som är helt främmande. Dessutom en fotring med grus av en typ som förekommer på exportporslin (oftast så kallat kraak-gods) från Wanli omkring 1600 och vid 1600-talets början. Värdet av de nya tallrikarna ligger kring 1200-1500 kronor för paret.

Comment

Working...
                      X