Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Transkål [ID: Porzellanfabrik und -malerei Erdmann Schlegelmilch, Suhl, Tyskland]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Transkål [ID: Porzellanfabrik und -malerei Erdmann Schlegelmilch, Suhl, Tyskland]

Den har har jag haft ett tiotal ar. Var tror ni att den kommer ifran? Sjalv har jag ingen aning... Undersidan har en krona med 1861 over. Nagon??
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-07, 19:44.

Vet inte men snygg var den. Har ingen stämpelbok här just nu.
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Stämpeln säger mig tysk, etiketten 1950-tal, dekoren kung Minos Kreta och bläckfiskar.
      Jag har inte letat på stämpeln, men det verkar vara en bra del i dyr servis.
      Visa gärna sidobild av hänkelfästet.

Comment

Sidobild "as requested." Jag tror inte att den kommer ur en servis, den ar for tung och "maffig" for det...
        Bifogade filer

Comment

Gideon, varfor kung Minos? Jag har letet i den Grekiska mytologin men ej funnit nagot samband mellan kung Minos och dessa storkar, om du nu inte syftar pa Icarus???

Comment

Fågelskådning är ju inte precis min specialitet så jag tyckte det såg ut som japanska tranor och bläckfiskarna tyckte jag såg ut som moln.
            Nej, det är inget loppspel.

Comment

Mochens_, tack for konstruktivt svar!

Comment

Du har ingen bild på stämpeln som är något skarpare?
                Nej, det är inget loppspel.

Comment

Ja, det där är rena tolkningsfrågor!
                  "Molnen" är inte värst verklighetstrogna och tranorna känns därför något malplacerade. Men konstnären har ju sin frihet...
                  Även terriner kan vara tunga och maffiga, men låt oss säga del i prydnadsservis istället, där också vaser ingår.
                  Önskar också en skarpare stämpelbild i macro. Står det något i den röda bården på etiketten?

Comment

Ja du Gideon, det har ar det basta jag kan prestera...Jag lovar att ta mig tid och lara mig fota narbilder . Pa etiketten star det i det roda DAIA, AD B45. Pa porslinet star det 503GM3/8038
                    Bifogade filer

Comment

Skall detta kanske vara en kopia på någon servis från romartiden?
                      Maximus DAIA, Anno Domino, B45? Ok,en chansning,men .....

Comment

Berth, kul gissning men eftersom den star pa "saljetiketten" sa tror inte jag det.....men man vet ju aldrig....

Comment

Porzellanfabrik und -malerei Erdmann Schlegelmilch (1861-1937) i Suhl, Thüringen, Tyskland

Comment

Stort tack Kaptenen, kul att antligen fa reda pa var denna fina pjas kommer ifran, det tog tid......

Comment

Working...
                            X