Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gmunder Austria

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gmunder Austria

Köpte den här figuriene för att jag tyckte den var fin. Jag vet inte mycket om Gmunder och om någon vet så vill jag gärna veta. Figurinen är märkt i botten med djupstämpel 24441 och etikett Gmunder Keramik Austria längst ner på etiketten står Fink vad betyder det?
    Bifogade filer

Franz Schleiss köpte ett keramikföretag i Graben 1843. Detta företag hade tillverkat keramik sedan 1500-talet. Hans son, Leopold Schleiss, grundade det nuvarande företaget Gmunder Keramik manufaktur 1903. 1909 lades grunden för vad företaget idag står för genom Franz och Emelie Schleiss`s workshops. Konstnärer såsom Peche, Jungnickel, Kleiber och Sitte gjorde Gmunden till en konstnärskolloni varje sommar mellan 1913 o 1923. Franz von Zulow och Paul Hartmann undervisade i en workshop för keramik som grundades 1917. Michael Powolny , Herta Bucher och Mathäus Fellinger arbetadde när familjen Schleiss. Sylvia Schleiss bär på denna tradition idag. 1923, då företaget blev ett aktiebolag, förlorade Franz Schleiss kontrollen över företaget. Sedan dess har företaget bytt ägare ett antal gånger. Trots detta lever namnet "Grüngeflammt" kvar och är österrikarnas servis. Tillverkningen är, till 90%, handgjord och varje skål eller kopp handläggs ca. 60ggr innan färdig produkt.

Comment

Working...
    X