Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Aluminia Fajance 1862-1969
Collapse
X
-
Comment
-
Välkommen till forumet!
Året 1937 ligger rätt för produktionsperioden (1934-57) för dekoren Kirsten på modellen av Victoria II-servisen, som Nils Thorsson var formgivare till.
Men jag vill gärna se märkningen, och vad det är som säger just 1937.
Kannans modellform är dock hämtad ur en annan servis - Funkisstellet och den har fått ingå, så att säga.
Jag rekommenderar Dig att låna boken "Aluminia Fajance 1862-1969" av Leif Bering Mikkelsen, tryckt 2002, från biblioteket. I denna kan Du se delar av matservisen på en bild på sidan 115, samt tabeller. Dansk antikhandel bjuder ut fat, såskoppar, bålar etc, ur servisen till överkomliga priser, men några koppar hittade jag tyvärr inte vid bildsökningen på "Aluminia" + Kirsten.
Ur bildtexten i boken:
"Victoria II-stellet med runde former (1933-67) af Nils Thorsson, her vist med den håndmalade dekoration Kirsten (nr 263), der består af tre forskellige blomster, og med farvet glasur. Bemaerk at kande och tekande er fra Funkisstellet."
Jag förstår att Du gillar kannan. Den är vacker i formen!Last edited by Gideon; 2011-02-23, 06:38.
Comment
-
Åh, tack för tipset! Nu har jag gott hopp om att kunna bygga ett set så småningom...
Jag fick det till att den är från 1937 eftersom det står i http://www.jamiri.dk/aluminia-mark.htm att en markering ovan N i Denmark betyder det året. Men jag bifogar bild på stämpeln när, kanske du eller någon annan kan utläsa mer information från den (hoppas jag
)
Comment
-
Det stämmer bra det och jag tänkte inte på dateringstabellen, som faktiskt finns i boken också...
Något mer går inte att utläsa, även om man skulle kunna titta lite närmare på den mystiska djupstämpeln med K.K.K. Men det är inte viktigt här.
Lycka till i kompletteringsjakten, och det är tur att Du har denna att använda i Dina tebjudningar, istället för den lite dyrare SPM-kannan.
Comment
-
Ursprungligen postat av engelsson Visa inläggAluminia Teneragruppen Marianne Johnsson 60-taletTack snälla ni.Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inläggTror att det är Beth Breyen, inte säker...
(och trodde visst fel)
M.v.h.
Comment
-
Aluminia Fajance 1905?
Hittade denna lilla underbara vas. Lätt krackelerad på på insidan lite. Kände både igen o inte stämpeln. Det var dom vågorna från royal copenhagen jag kände igen. Men inte hört om aluminia fajance förut. Tittat på en sida Datera Aluminia o om jag inte är helt fel ute är denna ganska tidig. Redan från 1905. Kan det vara så? Går det o se vem som gjort vasen med? Det har jag misslyckats med
Comment
-
Harald Slott-Møller var anställd hos Aluminia i perioden 1902 till sommaren 1906.
Vasen har en påtryckt, böjd gummistämpling i grönt och den kom i använding först 1906.
De blå blommorna kan vara dekorerade av Johanne Margrethe Heiberg.
Sammantaget blir det lite osäkert med formgivare och konstnär, men att det är en vas tillverkad under åren 1906-1910, kan vi vara säkra på.
Comment
-
Du har så rätt, Gideon! Jag är glad att jag skrev "formgiven 1905" och inte tillverkad.
27. Copenhagen Denmark. The first decoration mark with green rubberstamp came in 1906 - was first intended for the art faience, which then was being exported. From 1913 it was also used at air painted faience.
Comment
Comment