Hej! Undrar om någon vet något om detta skål som väger över 2 kg. Förre ägare (äldre dam) visste inget annat än att detta har funnits i familjen alldeles för lång tid. På botten finns tryckt HO, HB eller HÖ och ett ord som jag har "stirrat" månader utan resultat. Jag har kollat olika böcker,letat på nätet osv...skulle vara jätte tacksam om all informtion,stort eller litet....mvh
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stor mystisk stengods skål svensk eller...??
Collapse
X
-
Du har möjligen inte läst en anna tråd?Ursprungligen postat av Peter S Visa inläggså Ball...en kan nog ha rätt.
Peter, jag har skickat dig ett mejl.Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör
Comment
-
Ledsen, men jag får inga vibbar av någon speciell krukmakare, inte heller att stengodsskålen är dansk.
Stämplingen är alltför vag, och det är bara med riktigt god vilja eller önsketänkande som man kan läsa Danmark, med stora bokstäver.
Ta ett nytt foto i annat släpljus.
Comment
-
Hej, ett långskott.. Men jag satt just och tittade i nya A&A, där finns en artikel om Anders Bruno Liljekvist, han har bl a annat gjort en del sandgjutet gods med "samiska" ristningar. Signaturen på din skål stämmer ju inte då hans signatur från tiden på gustavsberg har studio-hand samt A B L. Men artikeln nämner att han hade en ateljé i Blekinge, produktionen därifrån var tydligen sällan signerad av konstnären. (Men den kanske kan vara djupstämplad med något ändå..) A&A visar en del föremål från 50-talet, en del av dem påminner lite om din skål..
Comment
-
Comment
-
Comment
-
Jepp! Samma färg också. Danmark? Kanske? Tackar,tackar!!Ursprungligen postat av PAT Visa inläggUndrar om min vas hör till din skål, finns endel likheter.
Signaturen jag har på bilden hör till en annan vas..under denna vas finns endast en liten inbuckning som verkar vara en signering och den passar lite in på din "HO" signering i storlek.
[ATTACH]18250[/ATTACH]
Comment
Comment