Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor mystisk stengods skål svensk eller...??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stor mystisk stengods skål svensk eller...??

Hej! Undrar om någon vet något om detta skål som väger över 2 kg. Förre ägare (äldre dam) visste inget annat än att detta har funnits i familjen alldeles för lång tid. På botten finns tryckt HO, HB eller HÖ och ett ord som jag har "stirrat" månader utan resultat. Jag har kollat olika böcker,letat på nätet osv...skulle vara jätte tacksam om all informtion,stort eller litet....mvh
    Bifogade filer

Spontant tänker jag "Danmark".
    Gillar mönstret inne i skålen.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

När jag såg möstret tänkte jag spontant på Hertha Bengtson, men hon signerar inte så. Undersidan liknar inget av det jag sett i Sverige, så Ball...en kan nog ha rätt.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        så Ball...en kan nog ha rätt.
        Du har möjligen inte läst en anna tråd?

Peter, jag har skickat dig ett mejl.
        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Jag tror att det här blir olöst. Tackar ändå!!

Comment

När Gideon tittar in kanske han kan ha lösningen. Är det danskt lär han veta.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

Comment

Ledsen, men jag får inga vibbar av någon speciell krukmakare, inte heller att stengodsskålen är dansk.
              Stämplingen är alltför vag, och det är bara med riktigt god vilja eller önsketänkande som man kan läsa Danmark, med stora bokstäver.
              Ta ett nytt foto i annat släpljus.

Comment

Försökte med lite bly men fick inte bättre bild. Men jag kommer att lösa detta nån vacker dag!

Comment

Släpljus innebär att ljuset kommer från sidan, nästan parallellt med ytan, så att fördjupningar i keramiken syns tydligare.

Comment

Hej, ett långskott.. Men jag satt just och tittade i nya A&A, där finns en artikel om Anders Bruno Liljekvist, han har bl a annat gjort en del sandgjutet gods med "samiska" ristningar. Signaturen på din skål stämmer ju inte då hans signatur från tiden på gustavsberg har studio-hand samt A B L. Men artikeln nämner att han hade en ateljé i Blekinge, produktionen därifrån var tydligen sällan signerad av konstnären. (Men den kanske kan vara djupstämplad med något ändå..) A&A visar en del föremål från 50-talet, en del av dem påminner lite om din skål..

Comment

jooo

Tackar för alla förslag!! Jag undrar över sing. HO men kanske det är HÖ? Harald Östergren gjorde typ sånna också men U-E tid använde han mest färger. Men på botten under HO,HÖ finns ett ord som är jätte svårt att läsa. Skickar igen ett bild men lika otydligt. Tack!
                      Bifogade filer

Comment

Tycker det ser ut som den kan stå Danmark.

Comment

Undrar om min vas hör till din skål, finns endel likheter.

Signaturen jag har på bilden hör till en annan vas..under denna vas finns endast en liten inbuckning som verkar vara en signering och den passar lite in på din "HO" signering i storlek.

Click image for larger version

Name:	vas_vit_blue_motiv.jpg
Views:	1
Size:	20,3 KB
ID:	455189
                          Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

Ursprungligen postat av PAT Visa inlägg
                            Undrar om min vas hör till din skål, finns endel likheter.

Signaturen jag har på bilden hör till en annan vas..under denna vas finns endast en liten inbuckning som verkar vara en signering och den passar lite in på din "HO" signering i storlek.

[ATTACH]18250[/ATTACH]
                            Jepp! Samma färg också. Danmark? Kanske? Tackar,tackar!!

Comment

Danmark mycket möjligt. Börjar leta efer därifrån.Tackar!

Comment

Working...
                              X