Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söholm / Søholm - c:a 1950 - 1996

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tack så mycket! Din första känsla visade sig vara korrekt, Katt 3802.

Børge Jørgensen också har gjort dessa metallskulpturer:

Comment

• Vas Söholm, Bornholm

Hej,

Köpte denna fina vas på en loppis idag men har inte lyckats klura ut något om designer och ålder. Någon som kan hjälpa mig?

Mvh

Frida

Click image for larger version

Name:	Bild 022.jpg
Views:	1
Size:	113,6 KB
ID:	533612Click image for larger version

Name:	Bild 024.jpg
Size:	100,8 KB
ID:	533613Click image for larger version

Name:	Bild 029.jpg
Size:	42,4 KB
ID:	533614

Comment

• Utan att darra på manschetten, säger jag Haico Nitsche, född 1943.

Han var verksamhetsledare för fabriken Söholm 1974-81, och framställde helt egenartade figuriner och unika prydnadsföremål,
        Din vas är en annorlunda variant av den mer kinesiserande jag sett, och då i två storlekar.

Haico är en stor keramiker, som fått mer uppmärksamhet i USA än här, och det beror kanske på hans bakgrund. Han var nämligen en i staben av drejare runt Stig Lindberg hos Gustavsberg, och var även där verksamhetsledare 1971-74.

Din vas har en skön form, och bör ha en svag inristning under glasyren, där det står att läsa: Haico.

Comment

• Tack, vad roligt att veta! Jag tycker vasen är jättefin, både formen och glasyren. Hittar dock inget inristat namn i botten...

Comment

• Söholm men vem o hur gammal

Hittade den här häromdagen, ser ju ut som om det står EJ -skulle det vara Einar Johansen? Burken ser ju ut att vara mycket äldre än så--jag får lite Jugend-vibbar när jag ser den här! Vore tacksam f. lite tankar kring detta. Mvh yvonneClick image for larger version

Name:	071.jpg
Size:	66,4 KB
ID:	535295Click image for larger version

Name:	072.jpg
Size:	38,8 KB
ID:	535296

Comment

• Det är roligt att Du har kommit att tycka om bornholmsk keramik.

Signaturen är Einar Johansens. Han kom till Söholm 1958 och stannade i tio år. Teburken är i form och måleri lite tillbakablickande på 1920-talet, i det har Du rätt, men jag tycker ändå att den är typisk för seriell hushållskeramik för honom och Söholm.

En för Kardemumma finns här:

Fler från nätet.

Name:	Söholm 27.jpg
Size:	30,2 KB
ID:	535298

Name:	Söholm 26.jpg
Size:	17,2 KB
ID:	535299

Comment

• Aha, så låg det till alltså....man tackar!!

Comment

• 24 ämnestrådar med föremål från 1950-talet fram till fabrikens nedläggning 1996 har sammanfogats.
                  De har varit spridda, och får nu egen tråd som modernare keramik, med ungefärlig start från det att fabriken, 1951, helt slutade att använda den grå, bornholmska leran.
                  Man importerade istället engelsk lera, som blev helt vit och i sig var mer hållbar än tidigare produkter, och kom att kallas "kridt-fajance".

Arne Ranslet, verksamhetsledare 1956-1962, sägs ha lanserat stengodset i fabrikens produktion, men den första figuren i stengods kom redan 1953, utförd av Svend Nielsen, konstnärlig ledare, målare, dekoratör och formgivare 1951-55.

Tidsgränsen, 1951, är inte absolut, utan kan vara glidande, mellan den här tråden och den andra Söholmstråden för äldre keramik. Produktionen var mycket stor och därför känns uppdelningen nödvändig.
                  Flera formgivare och konstnärer i nyare tid har profilerat sig, och har redan eller kommer att få egna trådar, som till exempel Nis Stougaard, Lars Thirslund, Ove Rasmussen, Svend Nielsen, Einar Johansen, Arne Ranslet, Gerd Hiort Petersen, Joseph Simon, Maria Philippi, Noomi Backhausen, Haico Nitsche och Per Rehfeldt.

Comment

• Verkligen bra att få Söholms-föremålen samlade med namn på olika formgivare!

Får bidra till dokumentationen med en tobaksburk från Söholm som jag inte stött på tidigare.
                    Jag får associationer till Fornasetti´s "Pipes"-serie, troligtvis har någon på Söholm låtit sig inspireras lite.

Matt vtt glasyr med överföringstryck och handmålad blankglaserad pipa på locket.

Söholm

Name:	Bild 881kopia.jpg
Size:	73,1 KB
ID:	535471Click image for larger version

Name:	Bild 879kopia.jpg
Size:	78,3 KB
ID:	535470Click image for larger version

Name:	Bild 883kopia.jpg
Size:	45,2 KB
ID:	535472

Fornasetti "Pipes"

Name:	tumblr_l64wh1hDiw1qanubd.jpg
Size:	107,2 KB
ID:	535468Click image for larger version

Name:	wooden-box_art.-c19y378-_450.jpg
Size:	46,5 KB
ID:	535469

Comment

• Så vacker, så tidstypisk a´la tidigt sextital, man kan komma, simco.
                      Jag håller med Dig om att någon kan ha sneglat på Fornasettis pipor, men jag tänker också lite på Schramberger Majolikafabrik (SMF) som gjorde liknande samntidigt.

Snyggt hur som helst, och gör sig i retrohemmet - kanske med konfekt istället för tobak i?
                      Just det, lakritspipor finns ju.

Comment

• Tack Gideon!

Jag har den tyvärr inte kvar, jag sålde den för ett par år sedan på Tradera.
                        Det blev en ganska hård budgivning om burken och det var tillslut en antikhandlare som rodde hem den.
                        Jag tycker att detta är lite kul då jag finner att Söholms senare produktion har mycket prisvärda för att inte säga underskattade priser.
                        Så jag kan rekommendera att hålla ögonen öppna efter "pipföremål".

Comment

• Søholm - Velkommen till Bornholm

Vi glæder os til at vise Dem vor keramiske fabrik. - Daglige førevisninger kl. 10 og kl. 14 under kyndig vejledning - større selskaber efter nærmere aftale. Hovedkontor o fabrik: Grønnegade 13-15, telf. Rønne 57 og 701. Fabriksudsalg: Snellemark 26, telf. Rønne 1701.
                          Krystalgade 5, Rønne, 1859-1959 (9. marts)

Ur På Bornholm 1959: Rejsefører med 14 specialkort

Name:	Söholm På Bornholm 1959 (2) res.jpg
Size:	63,7 KB
ID:	538069

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                            Ser nu att jag fotat djupstämplingarna upp och ner. Det står iallafall "Söholm Bornholm Danmark Stentöj Handemade" och sen signerad med AC. Jag undar om någon kan tänkas veta vem denne AC kan vara. Hittade Söholm keramik från Lauritz med samma signatur, men inget om en ev formgivare.

Kanske vet någon här?
                            De malede signaturer er altid initialer på den maler, der har udført dekorationen. Det er poul Brandburg, der har designet vasen og Noomi Backhausen, der har designet det malede motiv.

Comment

• Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
                              Kan det stå Söholm?
                              Det er Söholm.

Comment

• Personligen tycker jag att Söholm är lite underskattat, men det passar mig perfekt så jag ska inte klaga.

där har ni allt ni behöver
                                Collecting everything and nothing!

Comment

Working...
                                X