Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Söholm / Søholm - c:a 1950 - 1996 - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söholm / Søholm - c:a 1950 - 1996

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Syco



    Hade för mig att det fanns en sida med mer tillverkning men hittar inte den nu. Kan inget om fabriken mer än att jag känner igen en del.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #62
      Nej, fågeln är inte från Syco, även om jag förstår att det är lätt att tro det. Den fabriken har gjort liknande figurer med samma glasyrer.
      I det här fallet är den stiliserade fågeln från keramikfabriken Söholm på Bornholm. Bildhuggaren Börge Jörgensen formgav sammanlagt sju abstrakta djurfigurer 1960 och de producerades i fem år. Glasyren utvecklades av Svend Aage Jensen.
      Bilden är tagen (med tillstånd) ur Bornholms museums bok om Söholm, utgiven 1992.
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Spännande!! Och framförallt ett stort tack för informationen

        Comment


        • #64
          Vad grym du är Gideon!
          - Nu har jag två! En liten samling...

          Comment


          • #65
            Och jag som var tvärsäker på att jag hade en likadan med etikett syco!
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

            Comment


            • #66
              Den här frågan är också uppe på AntikPrat, och där ifrågasätts att fågeln är från Söholm och tros istället vara från Mexico.

              För min del tror jag mer på bildbevis och hur föremålet ser ut i verkligheten.
              emlig har inte visat hur fågeln ser ut undertill, men det spelar ingen roll - glaserad som oglaserad, kan den ha haft ytlig stämpel, som sedan nötts och diskats bort. Eventuellt kan den också ha haft etikett.
              Bildexempel 1 visar en gummistämpel ovanpå glasyr, som lätt torkas bort med tiden och nr 2 påstämplingar i svart tusch på oglaserat underlag. Har man otur kan den sorten varit slarvigt/svagt stämplad från början och sedan diskats alltför ofta under årens gång.
              Bifogade filer
              Last edited by Gideon; 2009-10-23, 01:10.

              Comment


              • #67
                Här kommer ytterligare bilder.



                Comment


                • #68
                  Bra!
                  Då har vi en annan variant som förklarar varför Din fågel är "omärkt" och det är att signeringen i glasyren flutit ihop, eller ligger under den färgade glasyren. Det borde synas något av den i släpljus.
                  För ett par veckor sedan avslutades en auktion med en annan fågel, i snarlik glasyr, på Tradera och bilderna har sparats, eftersom auktionen försvinner efter två månader.
                  Den går sedan inte att länka till, för den som läser denna tråd framöver.
                  Med dessa bilder torde saken vara utredd.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Gideon; 2009-10-23, 01:12.

                  Comment


                  • #69
                    Välgjord liten fågel men av vem? [ID: Josef / Joseph Simon f. 1934-]

                    Denna lilla välgjorda fågel är endast 5,5 cm hög. Ev så står det Simon? på baksidan eller så är det glasyren som spelar ett spratt. Är det någon som känner igen den? Personligen får jag danska vibbar.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Kaptenen; 2011-02-24, 16:24.

                    Comment


                    • #70
                      Josef Simon bör det nog vara.
                      Möjligen kan detta med Danmark stämma eftersom han var verksam vid Söholm på Bornholm.
                      Har?/har haft egen verkstad i stockholmstrakten, och var även verksam vid Åsbogården utanför Gävle några år i början av 1970-talet.

                      Comment


                      • #71
                        Du har rätt här oxå Bengt Tack så jättemycket!
                        Joseph Simon för söholm stämmer, åtminstone enligt en Japansk site där min lilla fågel avbildades.

                        Comment


                        • #72
                          Glasyrprov från Söholm Einar Johansen

                          Ibland finner man svar på UFO:n, när man söker på något annat!

                          STM 30 eller 5TM 30 är en märklig signatur som tills idag har gäckat mig.

                          Enligt nedanstående länk är det ett glasyrprov från Einar Johansen på Söholm, Danmark. Han var verksam där 1958-68. Jag väljer att visa den, eftersom det kanske finns fler som har eller får problem med att tolka signaturen.

                          Lånar också bilden från sidan för dokumentation. Tack!


                          Einar Johansen. Glazetest from Söholm Keramik. Unsigned. 12,4 x 5,7.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Lampfot [ID: Söholm]

                            Har börjat funderat över signaturen LK...Trodde först att det kunde vara danskt då jag försökte urskilja Söholm Design i det kursiverade...Men kommer tyvärr inte längre...

                            Något förslag?
                            Bifogade filer
                            Last edited by Kaptenen; 2011-03-21, 09:21.

                            Comment


                            • #74
                              Din lampfot är tillverkad av och signerad Söholm Danmark Stentöj modellnr 1068, LK eller KL.

                              Få se om någon finner svaret på vem som döljer sig bak initialerna!

                              Comment


                              • #75
                                Tackar för snabbt svar...då är iaf det bekräftat

                                Comment

                                Working...
                                X