Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Herman A. Kähler - HAK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Samlartrollets kanna har en dekorteknik som påminner om mitt lilla fat (som f.n ligger på Tradera) Visst finns likheten?


    Har inte sett denna teknik hos HAK tidigare!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #17
      Ett nytt hakobjekt följde med en fyndlåda hem idag från en auktion. Den liknar ingen anna glasyr som tidigare visats.
      Bifogade filer
      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

      Comment


      • #18
        Den hade jag troligen gått förbi. Ser inte alls ut som HAK. Intressant att få veta något om åldern på den.
        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

        Comment


        • #19
          Jag gick inte förbi den utan den medföljde en låda för 40 penagr
          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

          Comment


          • #20
            Ytterligare en Hak och länk till lite information om Herman A Kähler och co. http://www.ceramicstoday.com/article..._ceramics7.htm
            Bifogade filer
            Last edited by Samlartrollet; 2007-12-04, 12:40.
            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

            Comment


            • #21
              Är det HAK? Den märkningen har inte jag sett tidigare. Tycker inte heller det ser så HAKig ut. Men jag är ingen "expert"
              ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

              Comment


              • #22
                Inte Kähler

                Så himla behändigt. Har tänkt lägga in en fråga om vems signaturen är på samlartrollets kanna. För HAK är det inte.
                Nu väntar jag med spänning på svaret.
                www.starkeld.com

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
                  Så himla behändigt. Har tänkt lägga in en fråga om vems signaturen är på samlartrollets kanna. För HAK är det inte.
                  Nu väntar jag med spänning på svaret.
                  Vilken av kannorna pratar du om ?
                  Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                  Comment


                  • #24
                    Jag menade...

                    .. den senast inlagda kannan. Jag har en vas med samma signatur och har vetat en gång i tiden vems den är. Så nu hoppas jag att någon av dansmarks-experterna kan friska upp minnet.
                    www.starkeld.com

                    Comment


                    • #25
                      Jag har lagt in en fråga om denna signering under rubriken "Okänd dansk".

                      Comment


                      • #26
                        Visar en liten HAK-skål, 11.5 i fyrkant och höjden 7cm. Går inte att visa färgerna rätt, den sista bilden är tagen utan blixt och man ser då en glimt av det gröna som finns i botten. Mycket märkligt, tycker att man ser olika färger när man håller skålen i olika vinklar.
                        Antar att formen inte är optimal för att ha bröstkarameller i. Den här har nog stött på ett och annat hinder då den skickats iväg på bordet, två hörn ha naggats
                        Att jag köpte den beror på den här tråden, samlar ju inte på sådant men man påverkas av det man läser. Jag är mycket imponerad av de härliga hornmålade vaserna ni visat.
                        På min kan man känna invändigt i botten att glasyren är lite i relieff, även utvändigt känns konturerna.
                        Jaha, av vad jag läst tidigare i tråden så är den här från efter 1925....
                        Bifogade filer
                        Last edited by Liljerik; 2008-08-27, 08:52.

                        Comment


                        • #27
                          Snygg Snygg, Den hade inte suttit fel. Om du köpte den bara för att visa upp den så kan den inte kostat många kronor...om du vill bli av med den menar jag
                          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                          Comment


                          • #28
                            Nej den är inte särskilt snygg, naggad också Jag har en bekant som ville ha den ändå, så så får det bli.

                            Comment


                            • #29
                              "De följande bilder som visas, är en långhalsad vas med formgivning av Stella Kähler, men med dekorförlaga av Eiler Löndal, vars mest avslöjande kännetecken är de "röda plumparna". Han gick sedan vidare till Danico och Annashaab."

                              Vid genomläsning av den här gamla tråden så kittlade det i bakhuvudet vid namnet Eiler Löndal och var tvungen att googla lite på hans namn. Fann ut att han var keramiker och konstnär, gick och tittade bland mina tavlor som ska renoveras någon gång och där var den. Ganska långt från hans keramik, eller hur?
                              Bifogade filer
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                              Comment


                              • #30
                                HAK eller Danico?

                                Svart med någon form av blå-och rödfärgad glasyr under, det lyser fram här och där. Men en sådan här svart sak har jag aldrig sett förut så trots små glasyrnagg fick den följa med hem. Endast ristat 72 under, kan det var HAK med det låga nr?
                                Bifogade filer
                                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                                Comment

                                Working...
                                X