Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Herman A. Kähler - HAK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Jo den är mycket väldesignad. Har två stycken med den formen och det är två stycken jag inte gör mig av med!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Tack så mycket!

      Jag håller med om att den är vacker och tycker att dekoren är väl anpassad till formen.
      Där träffade du huvudet på spiken, Kaptenen, - "vacker............... dekoren är väl anpassad till formen."
      p-son

      Comment


      • Här en HAK jag fann idag. Ngn har skrivit med silver/guldfärg men H och K är klockrena, sedan A:et som spretar,men visst är det en HAK? har sett en liknande här, tror jag. Härlig rinnglasyr vid hänkelns avslut. Ca 27 cm hög.Click image for larger version

Name:	067.jpg
Views:	1
Size:	95,0 KB
ID:	527761Click image for larger version

Name:	064.jpg
Views:	1
Size:	102,5 KB
ID:	527762Click image for larger version

Name:	066.jpg
Views:	1
Size:	96,8 KB
ID:	527763Click image for larger version

Name:	065.jpg
Views:	1
Size:	72,6 KB
ID:	527764
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Jag hade lyckan att hitta denna 21 cm höga vas igår på Kupan. Inga spår efter någon landsbeteckning finns.
          Såväl dekor och form smälter ihop till ett konststycke, och jag har sett den i djupt koboltblått med inslag av rött, nästan alltid i underbart högblank glasyr.
          Du är att gratulera till ett Kupanfynd.

          Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Bildmaterialet är nog intressantare än texten. Jag har aldrig tidigare lagt märke till att vasen eller urnan med elefanterna har ett lock. Jag har nog oftast sett den monterad som lampa. Denna finns på Bruun-Rasmussen nu.
          http://www.bruun-rasmussen.dk/search...93&mode=detail
          Just den urangula glasyren hos Reistrup har jag kommit att bli mycket svag för.
          Den återkommer i en skål, med fyra fågelhuvuden runt kanten. Tyvärr var auktionsfirman i Trollhättan nybörjare på det här med internet och att lägga bud i ett av dem upplagt formulär. Budet gick inte in, eller de läste inte...

          Men vi kan i allafall glädjas åt bilderna, och hoppas på mera urangult därute nånstans.

          Click image for larger version

Name:	Reistrup ankor 3.jpg
Views:	1
Size:	49,0 KB
ID:	527835

          Click image for larger version

Name:	Reistrup ankor 4a.jpg
Views:	1
Size:	22,8 KB
ID:	527836

          Comment


          • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
            Här en HAK jag fann idag. Ngn har skrivit med silver/guldfärg men H och K är klockrena, sedan A:et som spretar,men visst är det en HAK? har sett en liknande här, tror jag. Härlig rinnglasyr vid hänkelns avslut. Ca 27 cm hög.
            Jag är ledsen, kannan är fin och har vacker glasyr, men för mig kommer den inte från HAK.
            Den påmålade guldtexten vill övertyga alltför mycket, och signeringen kommer från en mindre danska verkstad, som jag utläser som spretigt H K.
            Vem kan det vara istället? Vet ej för tillfälllet, men vi får spåna bland verksamma strax efter kriget, som Höjgaard Keramik, Hebe Keramik eller så är det personnamn.
            Ett UFO således.

            Comment


            • Tycker mig ändå se ett brett A mellan HK!
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                Tycker mig ändå se ett brett A mellan HK!
                Men, ta då ett nytt foto av den signeringen, så att vi kan reda ut det.

                Comment


                • Hammershöj

                  Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Svend Hammershöi (1873-1948) påverkades bland annat av kinesiska bronsarbeten, vilket går igen här, Men den gröna lysterglasyren är ursprungligen ett resultat av sammarbetet mellan Jens Thirslund (1892-1941) och Herman H.C. Kähler (1876-1940 och 3:de generation).

                  Hammershöi ansvarade alltså inte för glasyrer, utan valde ut dem som passade bäst till hans arbeten.
                  "...Udvikler de velkendte "Thirslund-glasurer", der isaer ses på Hammershöis arbejder." står det på en sida, i praktverket om HAK.
                  Om Nils Kähler (1906-1979), kan man säga att han tog upp glasyrmästarens mantel, och han experimenterade också fram nya glasyrer under 1940-60talen.

                  Fler intressanta bildtexter:
                  "De skarpe knaek, som bliver karakteristisk for Hammershöi, er en ny virkning, som ikke er naturlig for lermaterialet. Ser man krukkerne i profil, afslöres ofte et samspil af små skaevheder, som tilföjer hver krukke en personlig karakter."

                  Din vas ser ut att vara gjord i form, vilket i intryck förstärks av sockeln:
                  "Arbejder designet af Svend Hammershöi og glaseret med lustrende grön og grå glasur. Arbejderne ses også udfört i uglaseret, i blå, grå, gul, hornmalet, orange (utan og nyere orange), röd (lustre og nyere röd), saltglaseret, sort eller turkis. Hammershöis modeller er mange gange fremstillet i forme, skabt via en moderform, og modellerne fremstilles over en lang årraekke. Den samme model kan derfor ses over tid helt fra omkring 1920´erne til 1960´erne med forskellig glasur afhaengig af tidens tand, så det snarere er glasur end form, der er med til at tidsfaeste et arbejde."

                  En annan bildtext, är belysande för Hammershöi och hans skapande:
                  "...Hammershöi er ikke meget i Naestved, men holder kontakten ved lige ved at skrive till vaerkstedet. Når Hammershöi kommer yil verkstaedet, står krukker, vaser og fade klar til bearbejdning. Arbejderne er udfördt af udvalgte drejere efter HAmmershöis skitser. Hammershöi har et rum for sig selv, hvor kavaletten står midt i lokalet, og når han netop står dér og arbejder, beskrives han f.eks. således: "Der stod han med sin maegtige mave foran sig. Han slikkede på bittesmå klumper ler - strakte armen frem over den vidstrakte bug og nussede den lillebitte lerbussemand fast på den maegtige krukke." (enligt Thirslund).
                  Källa: "Kähler & Keramikken", Ane Maria & Annimi Holst Schmidt, Rhodos förlag 2001.
                  Fortfarande kan man göra fynd på loppis, denna lilla Svend Hammershöj fyndades för 45kr idag. Modellen finns INTE i PEM-samlingen men numera i alla fall i PES-samlingen.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Ny HAK, ny form. Nu (Broder tuck) har jag gjort min hemläxa
                    Gideon tror, utan att det egentligen är fastslaget påpekar han, att Made in Denmark stämpeln kom efter 1925. Skålen ger mig en art deco känsla och därför vore det väl inte otroligt att den vore tillkommen på 1930-talet? Mönster/färgsättning på utsidan av skålen samt dess form, ger mig den känslan. Vad säger ni?
                    Kolla formen och jämför med min i inlägget tidigare.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Jag är ledsen, kannan är fin och har vacker glasyr, men för mig kommer den inte från HAK.
                      Den påmålade guldtexten vill övertyga alltför mycket, och signeringen kommer från en mindre danska verkstad, som jag utläser som spretigt H K.
                      Vem kan det vara istället? Vet ej för tillfälllet, men vi får spåna bland verksamma strax efter kriget, som Höjgaard Keramik, Hebe Keramik eller så är det personnamn.
                      Ett UFO således.
                      Hur signerade fadern, Herman H. C. Kähler ?

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Fortfarande kan man göra fynd på loppis, denna lilla Svend Hammershöj fyndades för 45kr idag. Modellen finns INTE i PEM-samlingen men numera i alla fall i PES-samlingen.
                        Stort grattis till skål med härligt stram och typisk Hammershöiglasyr, och skrattis till priset!

                        Ursprungligen postat av Berth Visa inlägg
                        Hur signerade fadern, Herman H. C. Kähler ?
                        Jag frågade författarparet Holst-Schmidt av praktverket "Kähler & Keramikken" (utg. 2001) om jag kunde använda några av deras bilder, i pedagogiska och jämförande trådar på Antikprat, för sju år sedan. Det blev kategoriskt nej, trots att det enbart handlade om foton tagna på museer och i privatsamlingar - och att ingen ekonomisk baktanke fanns.
                        I deras bok, på sidan 318 kan man se olika HAK-signaturer, utförda av exempelvis Jens Thirslund och så HHCK, och på sidorna 320-321 nästan alla signaturer som hittats på utförda arbeten.
                        Om inte Ditt bibliotek har den boken, så kan Du ju be dem fjärrlåna den. Mycket läsvärd, och jag lovar att Du helst inte vill lämna tillbaka den sedan.

                        Säger det igen, signaturen på Äjths kanna förekommer inte i denna bok, utan står för en mindre dansk vekstad.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Stort grattis till skål med härligt stram och typisk Hammershöiglasyr, och skrattis till priset!
                          Kram, Gideon.

                          Comment


                          • Gruppkram på gården utanför Grimmerhus i sommar skulle välan va fint?
                            Men en liten kram får Du åter i förskott.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Gruppkram på gården utanför Grimmerhus i sommar skulle välan va fint?
                              Men en liten kram får Du åter i förskott.
                              +++++
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Vad sött!

                                Men lite tuffare ska vi bli, och den här skulle passa fint baktill på skinnpajen.

                                Click image for larger version

Name:	HAK-fat 5.jpg
Views:	1
Size:	43,4 KB
ID:	529622

                                Comment

                                Working...
                                X