Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Dansk keramikvas - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dansk keramikvas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dansk keramikvas

Jag funderar över en liten vas som jag hittade på en loppis, den är dansk och har en stämpel som gör att den borde gå identifiera, men jag kan nada om dansk keramik, så är det någon av er som kan hjälpa mig med det?
    Bifogade filer
    http://www.porslinsbloggen.se/

Michael Andersen & son.
    Finns en jättebra tråd om dem här på PES

Hur gör man danska ö förresten? Det funkar inte med ctrl+0248
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Eftersom jag inte kan några snabbkommandon så går jag in i:
      Startmenyn
      Program
      Accessories
      System Tools
      Character Map

Sedan är det bara att kopiera och klistra in.
      ØØØﮝﺺﻯﻷش

Comment

För att tappa tråden helt, så är det enklaste att lägga till så du även har norsk tangentbordslayout, och sen ställa in en snabbtangent-kombination, jag använder Ctrl+Shift för att växla mellan språken. Då blir ö ø istället enkelt och snabbt medan man skriver!

brodertuck, hur ser du det genom den tråden, det var ju inte mycket likheter med min vas där, inte en stämpel inte något? Har du några andra källor om detta? Finns det någon stämpelförteckning för dansk keramik du kollar i eller?

Comment

Kontrollpanelen : Nationella inställningar och språkinställningar : fliken "Språk" : knappen "Information" : knappen "Lägg till" : välj sedan inmatningsspråk "Norska (bokmål)" och tangentbordslayout Norsk, klicka OK : knappen "Snabbtangentsinställningar" : knappen "Ändra tangentsekvens", välj sedan önskad kombination och klicka OK : Klicka OK : Klicka OK. Klart!

Comment

Man kan också dra ner en kopia av teckenuppsättningen till snabbstartsfältet (till höger om start-knappen) så finns den alltid till hands.

Comment

Okej, tråden här på PES var nog med lite äldre MA&S grejor. Men de tre fiskarna är MA&S, det vet jag. Googla lite så hittar du nog något liknande.
              Tack för tipsen angående dansk/norska ö, tyvärr får jag inte göra inställningar i kontrollpanelen på jobbdatorn och hemma gör jag som Kecke, fast jag har lagt charmap på startmenyn.
              Hittade en länk stämplarna.

Tips angående charmap, nere till höger står det vilken tangentkombination som ger tecknet, har man gjort samma tecken ett flertal gånger så lär man sig kortkommandot.
              Last edited by brodertuck; 2007-09-07, 10:21. Anledning: Ny länk
              ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                Hur gör man danska ö förresten? Det funkar inte med ctrl+0248
                Fortsätter väl att tappa tråden....
                Broder, använd alt-tangenten i stället för ctrl så kommer det att fungera, om du vill ha ett stort Ø så är det alt+0216

Comment

Ja självklart ska det vara alt-tangenten, Liljerik. Får väl skylla på morgontrötthet, tillfällig sinnesförvirring, längtan till helgen eller nått liknande.

Comment

Kanon!
                    Jag ska googla lite som du föreslår, så kanske jag hittar mer information!
                    Tusen tack!

Comment

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                      Tips angående charmap, nere till höger står det vilken tangentkombination som ger tecknet, har man gjort samma tecken ett flertal gånger så lär man sig kortkommandot.
                      Tack för tipset.

Comment

För att gå rakt på sak:
                        Tre fiskar i en sköld, infördes som MA&S nya varumärke 1930. Den symbolen är Rönnes stadsvapen och är något att hålla som riktmärke i ålder framåt.
                        Tallens vas är osignerad, och då är den gjord i ett stort flertal - men designen kan vara Marianne Starcks.
                        1965-70 är ingen dålig dateringsgissning, framförallt som glaseringen invändigt är blå och populär vid denna tid.

Comment

Working...
                        X