Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Michael Andersen & Søn - MA&S

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jaa jag skall vara räddare om den, mer än jag tänkte först Den var med i Askersund och jag hade satt ett ganska lågt pris. Många lyfte och tittade men vilken tur att ingen köpte Tack Gideon för all information, utan den hade jag inte mejlat Bornholm.

Comment

Jag tog mig friheten att klippa ut Äjths fråga, och klistrar in den här istället. Det är bäst att hålla ihop MA&S till en ämnestråd. Skäll gärna ut mig, men ta det då via PM.

Just den läckra rinnglasyren vasen, och på ytterkrukan i inlägg 53 (medtagen i priskurant från 1910 och tio år framåt) i inlägg 53, gör att Daniel Andersen är upphovsmannen. Flera klassiska dekorelement är tagna av det han sett, och skissat ner, under sina studieresor och lärospån, men ändå kan man se hans spontanitet i former och utseenden - på de tidiga verken.
      Produktnumret är 1200 på Din vas, och då blir det ungefär 1920-talets mitt.

Vi tar lite repetition om Daniel, men med annorlunda text och information, än den som redovisades i början av tråden.
      Översatt från den utmärkta boken "Bornholms vaerkstedskeramik", av Lars Serena, Bornholms Museum 2004:

"Daniel Andersen, 1885-1959
      Utbildad hos fadern Jens Michael Andersen (1859-1931), som själv blev drejare hos Lauritz Hjorth. Daniel Andersen studerar också glasyrkemi i Tjeckoslovakien och går på Kunstgewerbeschule i Wien. Hans tidiga vaser är i majolika, och för familjeverksamheten formger han senare mycket olika verk i tyngre former, som står till exempel barocken nära. Hedras på Världsutställningen i Bryssel 1955 med guldmedalj för sitt glasyrarbete.
      Utbildar sig också som lied-sångare och bekläder en lärarbefattning vid Sofia-konservatoriet i Bulgarien. Hans opera "Madonnas Ansigt" uppförs 1934 på Det kgl. Teater i Köpenhamn. Daniel Andersen deltar med keramik för Michael Andersen og Sön på talrika utställningar i Europa och USA.
      En rad, speciellt senare, verk kan inte identifieras som hans ensam, utan rymmer också bidrag från andra. Inget verk är personligt präglat."

De sista meningarna förklarar också varför jag inte kunde identifiera Kolmårdstrollets "Dreng med Vaedder", men också för att det ännu inte utkommit en tjock bok om MA&S. Jag vet att det är tjöta, men jag och några till får lov att cirkulera utanför Bornholms Museum, med plakat och demonstrera.
      Bifogade filer

Comment

Som en tidigare jämförelse, med produktnumret 748, ser vi ett annat exempel på de häftiga rinnglasyrena - här på något som egentligen blev till en skulptur, än att vara menad som ett simpelt askfat.
        Visst ser den som en fladdermössens Quasimodo?
        Bifogade filer

Comment

fladdermössens Quasimodo honom hade jag gärna sett här. Tack för info Gideon, upplyftande som alltid.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Quasimodo finns nu på sängbordet, så att man blir uppskrämd varje morgon.
            Men jag ska ta Din önskan i beaktande lite framöver, när jag inte längre är så lättskrämd.

I inlägg 11 och 17 visas och kommenteras en liten rödvit Dania-skål och den har nu fått sällskap av sin äldre storasyster.
            Stämplad 1111 och bör vara bland de första i serien, med sina 24 cm i höjd. Den har även inslag av grönt runt mynningen, och den röda glasyren böljar i slöjor runt livet.
            Mycket effektfullt.
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Quasimodo finns nu på sängbordet, så att man blir uppskrämd varje morgon.
              Men jag ska ta Din önskan i beaktande lite framöver, när jag inte längre är så lättskrämd.

I inlägg 11 och 17 visas och kommenteras en liten rödvit Dania-skål och den har nu fått sällskap av sin äldre storasyster.
              Stämplad 1111 och bör vara bland de första i serien, med sina 24 cm i höjd. Den har även inslag av grönt runt mynningen, och den röda glasyren böljar i slöjor runt livet.
              Mycket effektfullt.
              ja tack! gärna!

Comment

Det är ingen måtta på vad man hittar av Daniel Andersens hand och det dyker alltid upp något "nytt".
                Här en liten vas med två färggranna karpfiskar, som segar sig upp för kanten. Rinnglasyren är suverän, också i det lilla.
                Bifogade filer

Comment

Så läcker! Uppsynen på fiskarna. Kanon!!!

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Det är ingen måtta på vad man hittar av Daniel Andersens hand och det dyker alltid upp något "nytt".
                    Här en liten vas med två färggranna karpfiskar, som segar sig upp för kanten. Rinnglasyren är suverän, också i det lilla.

Var tvungen att kolla så att min skål fanns kvar här hemma, har en exakt likadan.
                    Så är det.

Comment

Det var ett riktigt snyggt sätt man har fått fram den där halväckliga färgen som karparna har, nästan sådär genomskinligt. Häftig är den och mycket annat i den här tråden också.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                        Det var ett riktigt snyggt sätt man har fått fram den där halväckliga färgen som karparna har, nästan sådär genomskinligt. Häftig är den och mycket annat i den här tråden också.
                        Det var en mkt bra beskrivning av glasyren!!
                        Här kommer en släkting till de två senaste jag la in. Fann denna på dagens loppis. Rena fyndet!! den genombrutna kanten är elegant och organisk på samma gång.
                        Bifogade filer

Comment

Fin!
                          Jag gillar dessa MAS skarpt..har inte haft turen att få fynda någon dock.
                          Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

Ursprungligen postat av PAT Visa inlägg
                            Fin!
                            Jag gillar dessa MAS skarpt..har inte haft turen att få fynda någon dock.
                            Samma här, har bara någon tidig sak på fot som inköptes för en herrans massa år sedan. Tycker bättre om de här senast visade med flödande organiska former.
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Sambon tycker de ser ut som en samling svampar.

Comment

Nu när du säger det så gör det faktiskt det!
                                Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

Working...
                                X