Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Michael Andersen & Søn - MA&S

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Hej Svejs!

Här har det blivit en del nya danska inköp.
    Vår käre Gideon har på ett excellent sätt beskrivit och delat med sig av historiken
    bakom dessa vackra föremål i länkarna ovan.
    Log när jag såg att det stod:

"Det har inte hänt något här i en längre tid, så jag visar upp mitt senaste MA&S-inköp,
    som än mer vill locka nya samlare att gilla vad Daniel Andersen gjort. Månntro och förhoppningsvis."

Ja, inspirerad är nog det minsta man kan säga!
    Jag skickar räkningen med posten.

Alla fyndjägare kan vara lugna, den här gången fick jag betala ordentligt.
    Men det var de värt!
    En ovanlig Kjaer-vas köptes trots kapade huvuden, för sitt historiska värde och sällsynthet.
    Inköpet av Dania-vaserna är också inspirerade från Gideons samling. Citerar ett tidigare inlägg

"Michael Ejner Andersen lanserade, vad som blev MA&S-fabrikens populära majolikaserier "Dania" och "Kobolt".
    Till vilken serie skålen hör, är självklar, eftersom rött och vitt ingår i den danska flaggan - Dania.
    De båda serierna hör 1920-talet till, och finns presenterade i en priskurant från 1924."

Nu blir det till att möblera i vitrinskåpet!
    Du får inte visa så mycket på en gång Simco, tänk på Gideons blodtryck.

Comment

• Har Du varit på mässbesök, simco? Fyra fina pjäser på en gång!

Comment

• Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
        Vilken underbar glasyr på den genombrutna vasen! Grattis till ovanligt vackra pjäser, här är det inköpstorka just nu så man blir lite avundsjuk
        Tack så mycket Tingeling!
        Ja, dessa gjorde mig verkligen glad.
        Ibland råkar man in i ett köpstim. Är övertygad om att du snart kommer att komma över en hel del läckerbitar.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Du får inte visa så mycket på en gång Simco, tänk på Gideons blodtryck.
        Ha,ha Gideon är nog härdad med vacker keramik!
        Om hans blodtryck stiger har man ju lyckats bra!

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Har Du varit på mässbesök, simco? Fyra fina pjäser på en gång!
          Tack så mycket Kaptenen!
          Nej, tyvärr eller turligt nog, kanske man ska säga, finns det inte så många mässor här uppe.
          Fick genom en slump kontakt med ett par som erbjöd sig att sälja när de fick höra att jag gillar dansk keramik. I bland måste man ha lite tur!

Men det fattas en röd/vit raketvas, var ska jag hitta en sån?

Comment

• Ahh! Underbart är ordet!
            Hjärtat slog extra slag, det är sant, men nåt blodtryck att tala om, har jag aldrig haft...

Vet inte varför, men huvudpersonen i filmen Flykten från New York, Snake Plissken, kommer upp för mig när jag beundrar ormvasen.
            "Snake´s vase" och det är nog bara en orkidé som törs sitta i den.
            Har inte sett en sån tidigare.
            Produktionen åt grosserer C. V. Kjaer och hans idéskisser till färdiga verk borde få egen bok, vid sidan om den länge väntade praktverket om Michael Andersen och hans söner. Ann Vibeke Knudsen har tidigare lovat att den senare ska utkomma.

De andra prylarna är "väl inte så illa" de heller och de kappas om att få uppmärksamhet.
            Men ge inte barnet hela godispåsen på en gång, utan en karamell i sänder - det borde Du veta, simco.

Snart blir det dags att samla den organiskt flytande vaserna, varav Du har en djupt röd, med alla andra färger, här och på nätet, i en bildparad.

Och nej, jag har inte glömt de båda Dania, men det var nära i en sån här anstormning av bländande skönheter.

Comment

• Tack så mycket Gideon!

Ha, ha! Jag kanske har fler karameller att bjuda på! Vem vet?

Böckerna är efterlängtade och vore fantastiska att få bläddra i.
              Sätter en orkidé i vasen som passas av de två slingrande ormarna.
              Är fascinerad av C V Kjaers djur-vaser som känns mycket inspirerade av afrikansk och österländsk kultur.
              Det låg säkert rätt i tiden med fascination av exotism blandat med hemtama möss.

Böljande organiska former i en bildparad måste vi fixa!

Comment

• Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                Här kommer en lite "enklare" sak från MAS. En liten (11x11) dopfunt i keramik som även Hjort har gjort.
                En annan variant, finns ett 30-tal enligt Gideon på Hjorth-tråden.
                Bifogade filer

Comment

• Inte så illa.
                  Enligt min egen sifferteori, är dopfunten tilverkad 1940...
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Inte så illa.
                    Enligt min egen sifferteori, är dopfunten tilverkad 1940...
                    Har Du en egen sifferteori Gideon, den måste vi få ta del av.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Har Du en egen sifferteori Gideon, den måste vi få ta del av.
                      För att friska upp minnet, here we go:

Titta andra föremål i den här tråden, och vad Du själv har hemma av MA&S i perioden 1930- c:a -70, så ska Du se att stilarna stämmer med givna årtal i de två första siffrorna.

Comment

• Intressant med sifferteorin! Att lösa spännande chiffer ger en kick.

Bifogar bilder på en firre som genast dyker ned i prylsnubbens dopfunt, och borde vara samtida i tillkomst.
                        Formgiven av Ernst Weber, om jag förstått det hela rätt och riktigt.
                        Bifogade filer

Comment

• Ja, det har Du alldeles rätt i, simco. Österrikaren Ernst Weber anställdes c:a 1930 och var anstäld ett tiotal år.
                          Märkningen ser dock ut att vara utförd i en hast, då det var bråttom, och kanske var det alltför många firrar som ville ut från fabriken samtidigt?
                          Den finns i olika färgställningar och storlekar.

Comment

• Tack för bekräftelsen!

Ja här var det bråttom med märkningen, målad i en hast med tre streck som ska föreställa firrar i en sköld.

Betydligt mer omsorg är ju lagd på de fina Kjaer-vaserna och dess lack-liknande sigill.
                            Här kommer min senaste CV Kjaer som finns med på häftet från Bornholms museum, dock i annan färgställning.

Pepparkaksgubben skickar en kram!

Click image for larger version

Name:	DSCN6693.jpg
Views:	2
Size:	92,4 KB
ID:	511009Click image for larger version

Name:	DSCN6694.jpg
Size:	83,3 KB
ID:	511011Click image for larger version

Name:	DSCN6696.jpg