Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LEON DISSING - Liten vas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: LEON DISSING - Liten vas

Her er mit eneste lille arbejde fra Leon Dissings hånd.

Vasen har en sort/ grøn mat glasur kombineret med den blanke orange glasur. Den er 9 cm i højden og er stemplet DISSING DENMARK samt med et “håndskrevet” L for Leon.
    Jeg undrer mig over, at der står Denmark og ikke Danmark - havde han ambitioner om at eksportere sine produkter? Der eksisterer en længere artikel om Dissing familien og nedenstående oplysninger er hentet og omskrevet fra artiklen “Pottemagere i Hansted og Egebjerg” af Mogens Kirkegaard.

Leon Dissings far var pottemager Jens Andreas Pedersen Dissing (1866-1932), som oprindelig kom fra Mors (nordvestlige Jylland). Han fik 8 børn, 6 sønner og 2 døtre. De 6 sønner blev alle uddannet som pottemagere på faderens værksted! Det var Ejner (1894-1974), Leon (1897-1984), Tage (1905-1988), Harald (1906-?), Robert (1908-1965) og Gunnar (1910-1996). Desuden arbejdede en af døtrene Hertha lidt indenfor faget (dekorering), men ikke som pottemager.

Leon Dissing blev i 1920 ansat hos Niels Peter Nielsen, på den nyligt startede virksomhed DANICO, hvor han blev i 3 år. Derefter arbejdede han 7 år hos en pottemager i Egebjerg, inden han omkring 1930 købte sit eget værksted i Horsens. Ifølge artiklen arbejdede Leon Dissing stadig med keramik i 1970 - 1980, hvor han var lavede brugsgenstande med inspiration i den ældre pottemagertradition. Der er ikke oplysninger om værkstedets lukning, men måske er det formelt lukket i forbindelse med hans død i 1984?

Jeg tror, at min vase er fra 1930´erne eller først i 1940´erne.
    Bifogade filer

Väldigt fint litet stycke, och dessutom vackert glaserad!
    Nog Denmark syftande till att turister köper, och kanske fick Leon utlandsbeställningar.

Har Du läst den här bloggen av nutida släktingar till Leon? Intressant.

Comment

Hej Gideon,
      Tak for din kommentar med tippet om blokken fra Dissingfamilien. Ja, jeg er også vældig fornøjet med den lille vase, og håber at se/ finde mere af Leon Dissing. Måske var han den mest eksperimenterende af de 6 brødre - med interessante glasurer?

Jeg så en krukke af broren Gunnar Dissing (1910-1996) på kræmmermarked på Bellahøj her i weekenden. Der står GEDVED i bunden, så krukken er derfor gjort af ham (Gedved ligger omkring 10 km nord for Horsens).
      I den af mig tidligere omtalte artikel beskrives det, at Gunnar arbejdede mange forskellige steder, bl.a. på Kronjyden i Randers, Skive Lervarefabrik og på Annashaab i perioden 1936-38 og igen fra 1941-46. Derefter startede han eget værksted i Gedved. I bloggen du henviser til står der, at Gunnar Dissing startede egen virksomhed i 1936, men det kan jo være en skrivefejl?

Jeg viser her krukken af Gunnar Dissing. Den kan vel være fra 1940´erne eller 1950´erne ?
      Bifogade filer

Comment

Det är nog ett skrivfel med 1936, och jag tror mer på den Du hänvisade till, “Pottemagere i Hansted og Egebjerg” af Mogens Kirkegaard.
        Hittade artikeln på nätet, och den gjorde mig häpen, minst sagt!
        Bra artiklar, initierade berättelser, är vad eftersöks mest.
        Personbeskrivningar och en härlig berättelse om Annashaab och Danico finns långt ner i artikeln.
        Tack, DanskeBodil, för denna "nya" information!

Comment

Tak for kommentar Gideon,
          Endnu en lille vase, som ligner den af Leon Dissing, men der er ikke noget tydeligt stempel/ signatur, ligesom formen og glasuren/farven er anderledes.
          Bifogade filer

Comment

När jag ser bilderna måste jag nog försöka hitta en vas jag har någonsans. Mörkgrön och i typiskt 30-talsutseende ganska lik svenska saker men omärkt vad jag kunde se och inte lika någon svensk fabrik jag kunde identifiera. Men handtagen var lerspiraler som väldigt mycket liknar de här. Jag skall se om jag lyckas hitta den.

Comment

Working...
            X