Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergodsvas från 1908, vem kan ligga bakom den här? [ID: Martin Mortensen, Köpenhamn]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Lergodsvas från 1908, vem kan ligga bakom den här? [ID: Martin Mortensen, Köpenhamn]

Återkommer med en ny lergodsvas som jag inte kunnat härleda. Jag har haft den några år i min ägo men aldrig fått fatt på ursprunget. Det skulle fantastiskt kul om någon visste någonting om den.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2016-04-10, 17:08.

Ingen som kan ha någon aning? Inköpt i södra Östergötland är allt jag kan vara behjälplig med.

Comment

Trevlig vas

Ingen aning om ursprung men lägger in länk till vas av 1909 års modell, också inhandlad I östergötland.

Kunde inte motstå denna skönhet då jag besökte en loppis i Östergötland. Visst finns det några glasyrskrap men vasen är välgjord och fint si...

Comment

Ja spännande är det onekligen! Tack för länken! Kan dåligt om vilka verkstäder/keramiker som fanns i trakterna kring Östergötland/Småland under den perioden. Om de nu härstammar därifrån....?

Comment

Riktigt fina vaser som visas här och i länken, höjdare som jag ser det.
          Jag tycker att jag har sett Kent G:s vas tidigare någonstans, eller åtminstone en liknande i någon bok.
          Årtalen 1908 och 1909 antyder att de kan ha varit med på de större hantverksmässorna de åren. Man kan börja med att titta på vilka mindre verkstäder och krukmakare som deltog då.

Signeringen i skrivstil är riktigt klurig.
          Ska man tyda den som VMN eller MM?
          Den är en nöt att knäcka, och vi inte ska ge oss i första taget. To be continued...
          Last edited by Gideon; 2016-04-10, 16:56.

Comment

Såja, då är nöten knäckt.

Svaret är Martin Mortensen (1874-1949).

Comment

Tackar och bockar för mycket god kunskap och gott detektivarbete.
              Jag är mycket nöjd att fått ett ursprung på vasen😀

Comment

Working...
              X